Les epístoles farcides de sant Esteve en occità: una aproximació musical

Autores/as

  • Joan Maria Martí Mendoza Societat Catalana de Musicologia

Palabras clave:

epístola farcida, farsa, trop, llengua vernacla, sant Esteve, música medieval, litúrgia, música sacra, occità

Resumen

Les epístoles farcides de sant Esteve en occità van ser una de les primeres expressions musicals en la llengua vernacla en la música litúrgica. Els seus orígens són coetanis als de les del nord de la França medieval i són les que originaran la tradició en català. A diferència d’aquestes altres llengües, a més del picard i el llatí, les epístoles farcides de sant Esteve en occità van perdurar al llarg dels segles, van sobrepassar amb escreix l’època medieval i es troben testimonis de la seva pràctica i cant fins al segle XIX a Ais de Provença.

En l’article s’estudien les onze fonts, dues d’elles redescobertes en la recerca. Es tracta d’un manuscrit d’Agen i d’una transcripció de la font de Riols, avui perduda, publicada en un article de premsa local, que havien passat a l’oblit des del segle xix, essent fins ara desconegudes pels diferents autors que han estudiat els textos d’aquestes fonts en els segles XX i XXI.

Així mateix, s’estableix la relació dels dos textos dels arquetips respectius, ja que hi ha fonts que contenen els textos d’ambdós.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Descargas

Publicado

2023-11-30

Número

Sección

Artículos