Les epístoles farcides de sant Esteve en occità: una aproximació musical

Autors/ores

  • Joan Maria Martí Mendoza Societat Catalana de Musicologia

Paraules clau:

epístola farcida, farsa, trop, llengua vernacla, sant Esteve, música medieval, litúrgia, música sacra, occità

Resum

Les epístoles farcides de sant Esteve en occità van ser una de les primeres expressions musicals en la llengua vernacla en la música litúrgica. Els seus orígens són coetanis als de les del nord de la França medieval i són les que originaran la tradició en català. A diferència d’aquestes altres llengües, a més del picard i el llatí, les epístoles farcides de sant Esteve en occità van perdurar al llarg dels segles, van sobrepassar amb escreix l’època medieval i es troben testimonis de la seva pràctica i cant fins al segle XIX a Ais de Provença.

En l’article s’estudien les onze fonts, dues d’elles redescobertes en la recerca. Es tracta d’un manuscrit d’Agen i d’una transcripció de la font de Riols, avui perduda, publicada en un article de premsa local, que havien passat a l’oblit des del segle xix, essent fins ara desconegudes pels diferents autors que han estudiat els textos d’aquestes fonts en els segles XX i XXI.

Així mateix, s’estableix la relació dels dos textos dels arquetips respectius, ja que hi ha fonts que contenen els textos d’ambdós.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Descàrregues

Publicat

2023-11-30

Número

Secció

Articles