118 missatges en una ampolla. Història i curiositats de la taula periòdica. De l’aula a l’univers: un viatge a través de la matèria Autores Carlos Moreno Borrallo Agora International School Andorra Esther Márquez Fernández Grupo Pasteur Andorra Palavras-chave: Chemical elements, meaningful learning, transversality, projects, wars, poisoning. Resumo La societat és un ens canviant, dinàmic, que evoluciona i s’adapta a l’entorn com els éssers vius als diferents ecosistemes. I l’aprenentatge, com a part fonamental d’aquella, ha de ser el motor del canvi que generi en els estudiants la curiositat i el plaer d’aprendre. La taula periòdica ens brinda la possibilitat d’endinsar-nos en històries de guerres que van canviar el món, en ficcions literàries basades en propietats químiques, enverinaments de personatges del món de la música, la ciència o les arts. Prenent com a base la taula periòdica, es pot explicar la història de la humanitat. I, a més, pot fer-se de manera que els estudiants aprenguin a estimar la química.paraules clau: Elements químics, aprenentatge significatiu, transversalitat, projectes, guerres, enverinaments. Biografia do Autor Carlos Moreno Borrallo, Agora International School Andorra Es licenciado en Química por la Universidad de Valencia. Profesor de física, química y matemáticas. Jefe del Departamento de Ciencias del Col·legi del Pirineu y Agora International School Andorra. Profesor de la Universidad de Andorra, en el grado de Ciencias de la Educación. Finalista, mención de honor y premiado en Ciencia en Acción. Ponente en diversos congresos y jornadas, como Scientix y TEDxAndorralaVella. Escritor en el blog Ciencia ytecnología de RTVA y en el especial sobre educación de la revista El Escéptico. Esther Márquez Fernández, Grupo Pasteur Andorra Es licenciada en Farmacia por la Universidad de Valencia, donde ha sido profesora y jefa del área de biología. Actualmente es farmacéutica titulardel Grupo Pasteur en Andorra. Finalista, mención de honor y premiada en Ciencia en Acción. Ponente endiversas jornadas y congresos, como CTM Lleida, el ciclo Aula abierta de la Consejería de Educación de Andorra, Ciencia y Pseudociencia (ARP) y en lasJornadas de Prevención de Residuos de la Comunidad Económica Europea, y escritora en la revista El Escéptico. Downloads PDF (Català) Edição n. 25 (2019) Seção Divulgació de la química Licença La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.