Precedir, observar, explicar e indagar : estrategias efectivas en el aprendizaje de las ciencias Autores/as Gisela Hernández Millán Norma Mónica López Villa Resumen Generalmente, los trabajos prácticos no forman parte de las estrategias didácticas de los profesores mexicanos de ciencias en el nivel de secundaria debido, entre otros factores, a la infraestructura escolar con la que cuentan. Para fomentar la incorporación de este tipo de actividades, se desarrollaron cuatro experimentos con materiales de fácil adquisición, utilizando las metodologías POE y por indagación. Además del aprendizaje de conceptos, se propició el desarrollo de habilidades fundamentales en ciencias. Descargas Text complet (Català) Publicado 2012-03-08 Número Núm. 09 (2011) Sección Formació del professorat Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.