Esquemes de coneixement que guien el raonament sobre com i per què es produeixen les reaccions químiques Autors/ores Vicente Talanquer Department of Chemistry and Biochemistry, University of Arizona DOI: 10.2436/20.2003.02.247 Paraules clau: espontaneïtat, esquemes de coneixement, raonament dels estudiants, reacció química Resum Els resultats de les investigacions en educació química en els darrers 50 anys proporcionen informació valuosa sobre el raonament dels estudiants sobre com i per què tenen lloc les reaccions químiques. L’anàlisi d’aquests resultats permet inferir esquemes de coneixement que semblen guiar el raonament de la majoria dels estudiants en aquesta àrea en diferents etapes de la seva formació. Aquest article descriu aquests esquemes dominants i les barreres conceptuals que generen en el procés d’aprenentatge. Aquesta caracterització fa evident la complexitat dels coneixements que volem que els estudiants desenvolupin i ressalta la urgència de fer canvis en currículums, mètodes d’ensenyament i estratègies d’avaluació tradicionalment utilitzats en l’ensenyament de la química. Biografia de l'autor/a Vicente Talanquer, Department of Chemistry and Biochemistry, University of Arizona Profesor en la Universidad de Arizona. Autor o coautor de más de diez libros de primaria y secundaria y de más de cien artículos arbitrados de investigación en educación química y pensamiento docente. Su trabajo se centra en el estudio de las formas de razonamiento de los estudiantes y de los profesores de química. Descàrregues PDF (Español) Publicat 2024-03-06 Número Núm. 32 (2023) Secció Aprenentatge de conceptes i models Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.