El creixement moral a la llum de la pedagogia espiritual i la mistagògia santjoanista Autores/as Júlia Yúfera Pérez Universitat de Barcelona Palabras clave: mistagogia, mística, ética, pedagogía espiritual, ascetismo, amor. Resumen En el siglo de oro se dio una confluencia de figuras místicas excepcionales que recibieron la herencia de un legado espiritual y mistagógico de raíces cristianas centrado en la vida contemplativa, el recogimiento y una interioridad vivencial como contrapunto a una teología estructurada racionalmente. En este escenario, nutrido por influencias coetáneas y más remotas de otras tradiciones espirituales de la misma categoría, encontramos la figura de san Juan de la Cruz como uno de los mistici maioiri del que analizaremos su pedagogía espiritual y, más concretamente, su mistagogia, que se fundamenta en la consideración de que la experiencia mística es fuente de fecundidad moral y de transformación personal. De la mano de este autor y de otros a los que ha interpelado su obra, presentaremos la mística y la Ética como dos expresiones de la realización del ser humano que sólo se sostienen, legitiman y fundamentan desde la existencia de su vínculo, y que pueden dar luz a una propuesta de experiencia integral de vida para nuestros días.PALABRAS CLAVE: mistagogia, mística, ética, pedagogía espiritual, ascetismo, amor. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 23 (2014): gener-juny Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.