Idees pedagògiques del taoisme: elements per a una pedagogia líquida entre la naturalesa i la norma Autores/as Xavier Laudo Castillo Universitat de Barcelona Albert Esteruelas Teixidó Universitat de Barcelona Jordi Garcia i Farrero Universitat de Barcelona Palabras clave: Historia de la educación, taoísmo, pedagogía oriental, pedagogía líquida, educación alternativa. Resumen Este trabajo pretende dilucidar las ideas pedagógicas que se encuentran disponibles en la antigua tradición del taoísmo chino, cuyo origen se sitúa en la China de los inicios del siglo V a. C. Nuestra aportación no pretende explicar la aparición de la pedagogía taoísta en su contexto, ni tampoco cómo fue recibida en otro. Lo que se ha llevado a cabo en este trabajo es una lectura pedagógica de la doctrina filosófica taoísta, a través de su literatura canónica, para perfilar su ideal pedagógico y normativo. Además del interés por el saber en sí mismo, hay un interés práctico en conocer este ideal pedagógico: mejorar la comprensión de las actuales teorías y prácticas de pedagogía líquida y educación alternativa que inspiran las filosofías orientales.PALABRAS CLAVE: Historia de la educación, taoísmo, pedagogía oriental, pedagogía líquida, educación alternativa. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Xavier Laudo Castillo, Universitat de Barcelona Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 23 (2014): gener-juny Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.