Lectura pedagògica de la novetat cristiana. Una aproximació a través de la filosofia de l’educació de Joaquim Xirau i Octavi Fullat Autores/as Raquel de la Arada Universitat de Barcelona Conrad Vilanou Torrano Universitat de Barcelona Antonieta Carreño Aguilar Universitat de Barcelona Palabras clave: cristianismo, Xirau, Fullat, paideia cristiana, Logos, Verbo, persona, amor, comunidad. Resumen En este artículo se ensaya una lectura pedagógica del cristianismo, desde la perspectiva de la novedad que representó con relación al mundo helenista. Se procede, pues, a una hermenéutica que tiene bien presente la filosofía de la educación de Joaquim Xirau (1895-1946) y Octavi Fullat (nacido en 1928). Con estas premisas, se revisa la síntesis de la paideia cristiana que tuvo importantes resistencias, en ambos bandos: en el mundo cristiano y en el pagano. Seguidamente se analiza la figura de Cristo-Pedagogo, desde el momento en que el Logos, el Verbo, se hizo carne, según se desprende del Evangelio de San Juan y de El Pedagogo, de Clemente de Alejandría (circa 150 - circa 215). Está claro, además, que la presencia de un dios personal –Cristo hecho hombre– confiere a la pedagogía cristiana una dimensión inequívocamente personalista. A continuación, se remarca la importancia de que el cristianismo proclame que Dios es amor, con lo cual la pedagogía cristiana enseña a amar, distinguiendo entre eros y charitas. Por lo demás, esta dimensión amorosa se ha convertido en uno de los pilares de la pedagogía contemporánea, al fortalecer la idea de comunidad, aspecto que ha incidido especialmente en el ámbito de la educación social. Finalmente, y a modo de conclusión, se da una breve noticia sobre la narrativa pedagógica cristiana, entendida como un proceso de larga duración que ha permitido articular y canalizar la vía pedagógica de Europa y, por extensión, de Occidente.PALABRAS CLAVE: cristianismo, Xirau, Fullat, paideia cristiana, Logos, Verbo, persona, amor, comunidad. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Raquel de la Arada, Universitat de Barcelona Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 23 (2014): gener-juny Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.