L'Ensenyament de la llengua catalana a Mallorca a finals del franquisme : l'Obra Cultural Balear i la creació de l'Escola Municipal de Mallorquí de Manacor (1960-1980) = The teaching of the Catalan language in Majorca at the end of the Franco regime : l'Obra Cultural Balear and the creation of l'Escola Municipal de Mallorquí de Manacor (1960-1980) Autores/as Daniel Sáez Quetglas Resumen En la última etapa del Franquismo surgen nuevos agentes sociales que ponen de manifiesto la importancia de la lengua y la cultura propia y la necesidad de recuperar su valor, fomentando la enseñanza, la promoción y la difusión cultural. En este artículo se analiza la relación de la principal entidad nacida en este período, la Obra cultural Balear que des de 1962 se puso a trabajar para hacer posible el reto de recuperar el peso de la lengua catalana i la cultura dentro de la sociedad de las Islas Baleares, i la Escuela Municipal de Mallorquín de Manacor, una institución surgida en el año 1973 con el apoyo de un ayuntamiento al servicio de la Dictadura i de los mecanismos de control del Estado. A través del estudio de ambas instituciones se pone de manifiesto la importancia que tuvo la Obra Cultural Balear en el momento de proporcionar un sistema de enseñanza estructurado por niveles, un marco de referencia técnica i metodológica al proyecto de la Escuela Municipal de Mallorquín y de acompañar con su asesoramiento las acciones y la orientación de la nueva institución de Manacor, cuando esta justo empezaba a dar sus primeros pasos. También se explicará la no menos importante tarea de creación de una red coordinada por la entidad cultural para extender la enseñanza de la lengua catalana a toda la isla y como se generó la necesidad de una escuela dedicada exclusivamente a la enseñanza de la lengua autóctona en el municipio de Manacor a partir del engranaje puesto en marcha desde principios de los años 60. Descargas Text complet (Català) PDF (English) PDF Publicado 2011-07-13 Número Núm. 17 (2011): gener-juny Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.