L'Itinerari formatiu i professional de Jesús Sanz Poch (1897-1936) : renovació pedagògica i compromís polític a Catalunya durant el primer terç del segle XX = The training and professional itinerary of Jesus Sanz Poch (1897-1936) : educational renewal and political commitment to Catalonia during the first half of the twentieth century Autores/as Joan Soler i Mata Resumen La figura de Jesús Sanz Poch aparece citada en distintas publicaciones a consecuencia del recuerdo que dejó en su paso y trayectoria docente en la Escuela Normal de Lleida y en la Escuela Normal de la Generalitat en Barcelona, y como resultado de su aportación personal en los inicios del movimiento Freinet en Catalunya. Sin embargo no existe ningún estudio amplio y profundo sobre la trayectoria de este maestro y pedagogo nacido en la comarca del Penedès y formado en Girona, Madrid y Ginebra que, lamentablemente, murió muy joven y de forma inesperada pocos meses antes del estallido de la guerra civil española. El artículo pretende reconstruir el itinerario formativo y profesional de Jesús Sanz y presentar las líneas de su pensamiento educativo a partir del estudio de las fuentes documentales existentes en las instituciones dónde estudió o ejercició la docencia, de la revisión de la documentación del archivo familiar y de la lectura y análisis de los textos escritos y publicados. Jesús Sanz es un claro exponente del vínculo entre renovación pedagógica y compromiso político que constituye el motor del progreso social y cultural de nuestro país durante las primeras décadas del siglo XX. Su trayectoria formativa es un ejemplo de la inquietud intelectual que, insatisfecha con la realidad próxima, hurgó en las expectativas abiertas desde el exterior. La preocupación hacia los temas nucleares del universo educativo de su época esboza las líneas de un pensamiento educativo propio, en proceso de construcción y desarrollado en una corta pero intensa actividad profesional. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas Text complet (Català) PDF (English) PDF Publicado 2009-06-25 Número Núm. 13 (2009): gener-juny Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.