Escuchar a los jóvenes a partir de sus músicas: desencantos, violencias y cultura de paz (2002-2020) Autores/as Raúl Navarro Zárate Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-3608-9620 Raúl Arango Pérez Universitat de Barcelona DOI: 10.2436/20.3009.01.310 Palabras clave: culturas juveniles, música urbana, juventud, pedagogía cultural, movimientos juveniles Resumen Este texto se enfoca en escuchar a los jóvenes a través de sus músicas. Para ello, se plantea la exploración de poco más de una década que se inaugura con la crisis financiera del año 2008 y que abarca hasta la experiencia del coronavirus en el año 2020. La finalidad es comprender lo que algunos jóvenes nos dicen del mundo en el que vivimos y, de manera particular, de su experiencia del ser joven y vivir lo juvenil. Se ha optado por trabajar en la construcción de una historia del tiempo presente, haciendo foco en los procesos y las producciones musicales de una generación de jóvenes que experimentaron con la música para narrar una experiencia particular: ser joven y vivir lo juvenil en el marco de una década larga —2008 al 2020— caracterizada por la precarización de las condiciones laborales y los modos de vida en donde el horizonte de futuro, para muchos jóvenes, aparece resquebrajado. Nuestra conclusión apunta que, a través de las nociones del desencanto, las violencias y la cultura de paz es posible significar las formas particulares que los jóvenes han construido para ser y estar juntos ante el individualismo y la precarización planificada del neoliberalismo contemporáneo. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) Publicado 2024-06-26 Número Núm. 43 (2024): gener-juny: D’un jovent per a la guerra a un jovent per a la pau. Moviments Juvenils i Educació (1914-2022). Passat, present i futur Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.