El aprendizaje del “Cuatro” en Venezuela, un caso de educación informal y no formal a lo largo de seis décadas de publicaciones Autores/as Irina Capriles González CESAG / UIB DOI: 10.2436/20.3009.01.301 Palabras clave: educación informal, música venezolana, manuales de cuatro Resumen Este trabajo aborda las características e importancia de los métodos y manuales que tienen como propósito facilitar el aprendizaje del cuatro como instrumento acompañante de la canción popular, no lírica. Ubicamos este recurso de aprendizaje musical autónomo, en el marco de una larga tradición de educación informal en Venezuela. Acotamos las publicaciones entre mediados de los años 50 del s. XX, hasta la segunda década del s. XXI, con la aparición de sitios y plataformas online que han ampliado contenidos y recursos, manteniendo características que han demostrado su éxito pedagógico a través del tiempo. Se comenta el nivel de relevancia social del cuatro, así como algunas iniciativas en educación no formal que dan continuidad a su estudio y al de la música tradicional como símbolo de la identidad venezolana. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF Publicado 2024-05-27 Número Núm. 42 (2023): juliol-desembre: Assajos i estudis II Sección Artículos Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.