The material turn in the History of Education Autores/as Diana Gonçalves Vidal Universidade de São Paulo (Brazil) Wiara Alcântara Universidade Federal de São Paulo (Brazil) Palabras clave: patrimonio educativo, manuales escolares, innovación tecnológica, currículum, historia transnacional, historia económica. Resumen Escrito como introducción al dossier sobre cultura material escolar, este artículo está organizado en tres partes. En el primer apartado, se explora las relaciones entre cultura y prácticas escolares, intentando delinear el escenario inicial de estos debates. En la segunda parte, se delinean tres vertientes fundamentales en los estudios de la materialidad de la escuela: museológica o relacionada con el patrimonio educativo; tecnológica o relacionada con la innovación; y bibliotecaria o relacionada con los manuales escolares. Por último, presenta enfoques recientes sobre la historia económica (que comprende la historia de la industria, de las patentes, del comercio nacional e internacional) y la perspectiva transnacional. Al mismo tiempo, señala nuevos desafíos de investigación sobre los efectos de la cultura material en la esfera social, la historia de los artefactos científicos entrelazados con la historia de la educación y la extensión de la agencia humana a los objetos.Palabras clave: patrimonio educativo, manuales escolares, innovación tecnológica, currículum, historia transnacional, historia económica. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Anglès) (Català) PDF (Inglés) PDF (English) Número Núm. 38 (2021): juliol-desembre Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.