Adult education and the struggle against illiteracy in the Italian Mezzogiorno in the first half of the 20th century Autores/as Brunella Serpe University of Calabria (Italy) Palabras clave: analfabetismo, asociaciones, Italia meridional, historia de la educación, historia de la educación de adultos. Resumen Después de la unificación italiana (1861), el analfabetismo representó un problema grave que tanto la pobreza económica y social como la insuficiencia de los edificios escolares y la escasez de maestros adecuadamente cualificados hicieron difícil de resolver. Este artículo analiza las medidas adoptadas contra el analfabetismo en el sur de Italia a principios del siglo xx. Estas medidas fueron aplicadas activamente por el Estado junto con una serie de asociaciones filantrópicas, incluida la Associazione Nazionale per gli Interessi del Mezzogiorno d’Italia (ANIMI). Al analizar los datos sobre el analfabetismo y los documentos contenidos en los archivos de la ANIMI, ha sido posible reconstruir la historia de la educación de adultos, lo que permitió a muchas personas alfabetizarse y liberarse de la ignorancia, especialmente cuando la ANIMI y otras asociaciones reanudaron sus actividades después de 1945.Palabras clave: analfabetismo, asociaciones, Italia meridional, historia de la educación, historia de la educación de adultos. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) PDF PDF (English) Número Núm. 36 (2020): juliol-desembre Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.