Adult education and the struggle against illiteracy in the Italian Mezzogiorno in the first half of the 20th century Autors/ores Brunella Serpe University of Calabria (Italy) Paraules clau: analfabetisme, associacions, Itàlia meridional, història de l’educació, història de l’educació d’adults. Resum Després de la unificació italiana (1861), l’analfabetisme va representar un problema greu que la pobresa econòmica i social, la insuficiència dels edificis escolars i l’escassetat de mestres adequadament qualificats van fer difícil de resoldre. Aquest article analitza les mesures adoptades contra l’analfabetisme al sud d’Itàlia a principis de segle xx. Aquestes mesures van ser aplicades activament per l’estat juntament amb una sèrie d’associacions filantròpiques, inclosa l’Associazione Nazionale per gli Interessi del Mezzogiorno d’Italia (ANIMI). Amb l’anàlisi de les dades sobre l›analfabetisme i els documents continguts en els arxius de l’ANIMI, ha estat possible reconstruir la història de l'educació d'adults, el que va permetre a moltes persones alfabetitzar-se i alliberar-se de la ignorància, especialment quan l’ANIMI i altres associacions van reprendre les seves activitats després de 1945.Paraules clau: analfabetisme, associacions, Itàlia meridional, història de l’educació, història de l’educació d’adults. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (Español) PDF (English) Número Núm. 36 (2020): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.