Els Boy-Scouts a Espanya (1913-1915): desconfiances i divisions a l’episcopat espanyol Autores/as Pere Fullana Puigserver Universitat de les Illes Balears Palabras clave: Exploradores de España, catolicisme, educació, escola neutra, regeneracionisme. Resumen Presentamos una documentación relacionada con los orígenes del escultismo en España, concretamente un expediente de la Nunciatura Apostólica de Madrid, durante la gestión de Monseñor Francesco Ragonesi (1913-1921). La documentación ha sido localizada en el Archivo Secreto Vaticano. El sumario consta de ocho unidades de documentos enviados a Nunciatura: tres cartas –una del obispo de Ciudad Rodrigo y dos de los arzobispos de Granada y Valladolid–; una minuta –borradores de contestación al arzobispo de Granada– del nuncio apostólico; tres documentos de Teodoro Iradier, comisario general de los Exploradores de España; y, finalmente, un envío de Francisco García Molinas con el programa de la Asamblea Nacional de 1914. El expediente de la Nunciatura Apostólica de Madrid se completa con 14 recortes de prensa periódica. La controversia fue consecuencia de la desconfianza que mantenían algunos obispos relativa a la línea pedagógica de los Exploradores en una coyuntura en la que la jerarquía eclesiástica española se manifestaba partidaria del confesionalismo en las obras sociales y educativas. El escultismo era acusado de krausista y regeneracionista, es decir, de formar parte de la red de escuelas neutras en España, el equivalente a las laicas en Francia. El debate no se planteó de manera pública hasta la Asamblea Nacional de los Exploradores de 1915.Palabras clave: Exploradores de España, catolicismo, educación, escuela neutra, regeneracionismo. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 34 (2019): juliol-desembre Sección Documentos Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.