Film as a source for historical enquiry in education. Research methods and a case study: film adaptations of Pinocchio and their reception in Italy Autores/as Simonetta Polenghi Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano (Itàlia) Palabras clave: historia de la educación, metodologías de investigación, literatura infantil, historia del cine y de la televisión, Pinocho. Resumen El artículo tiene la finalidad de indagar en el tipo de investigación se puede llevar a cabo para usar las películas en el ámbito histórico-educativo. En la primera parte, se proporcionan datos para un análisis cuantitativo y cualitativo de las fuentes fílmicas, subrayando la importancia del tema de la recepción y del envolvimiento emotivo de la audiencia. Posteriormente, se investiga el caso de la transposición fílmica de un clásico de la literatura infantil, Las aventuras de Pinocho, examinando la adherencia y la distanciade cuatro obras con respecto a la novela: Disney (1940), Comencini (1972), Benigni (2002) y Sironi (2009). La primera y la tercera nacieron como películas para el cine, la segunda y la cuarta son series de televisión transmitidas por la primera cadena nacional italiana. El análisis efectuado evidencia la discrasia entre los juicios de la crítica y el éxito de público. Se proponen luego como documentos las reseñas de los espectadores en la Web para probar la importancia del envolvimiento emotivo de la audiencia infantil.Palabras clave: historia de la educación, metodologías de investigación, literatura infantil, historia del cine y de la televisión, Pinocho. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Simonetta Polenghi, Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano (Itàlia) Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 31 (2018): gener-juny Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.