Les reformes de l’ensenyament tècnic durant la Dictadura de Primo de Rivera. Canvis i reaccions a l’Escola Industrial de Vilanova i la Geltrú Autores/as Alba Baiges López Universitat de Barcelona (Espanya) Palabras clave: Dictadura de Primo de Rivera, enseñanza técnica, Escuela Industrial de Vilanova i la Geltrú, Patronato especial, estudios superiores. Resumen El presente artículo analiza cómo, a través de las reformas de la enseñanza técnica, la Dictadura de Primo de Rivera impuso un nuevo régimen escolar y unas nuevas materias en los centros educativos profesionales buscando convertir a su alumnado en ciudadanos que, desde valores patrióticos y autoritarios, se integrasen en sus bases sociopolíticas. No obstante, este trabajo refleja sobretodo el rechazo que generaron estas medidas en el colectivo docente y estudiantil partiendo del estudio de un caso concreto, la Escuela Industrial de Vilanova i la Geltrú. Este centro es especialmente significativo porque muestra los efectos contraproducentes de las reformas primoriveristas desde los primeros años de la Dictadura, momento en el que se suprimieron los estudios superiores en esta escuela, así como el control estatal que se impuso en estos centros técnicos y su profesorado.Palabras clave: Dictadura de Primo de Rivera, enseñanza técnica, Escuela Industrial de Vilanova i la Geltrú, Patronato especial, estudios superiores. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 30 (2017): juliol-desembre Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.