Dos Españas en guerra, dos educaciones Autores/as Juan Manuel Fernández-Soria Universitat de València (Espanya) Palabras clave: España, Guerra Civil, Segunda República, Franquismo, educación como dominación, revolución, contrarrevolución. Resumen La educación va unida a las guerras como instrumento propagandístico de las ideas que en ellas se defienden. En este texto se describe cómo en las dos Españas contendientes en la Guerra Civil española es utilizada la educación como medio de dominación política e ideológica. La República la emplea para hacer la revolución proletaria, impregnada de los tradicionales valores republicanos. La España franquista se vale de ella para implantar la contrarrevolución, cimentada en los valores más rancios de la tradición y de la doctrina católica. Pensando en el día de la victoria, la República se fija como objetivo la formación de una ciudadanía consciente, para lo que despliega una deslumbrante práctica educativa y cultural. La España franquista se propone educar en la idea de obediencia y servicio para lo que necesita más de la violencia que de la educación.Palabras clave: España, Guerra Civil, Segunda República, Franquismo, educación como dominación, revolución, contrarrevolución. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 30 (2017): juliol-desembre Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.