La Escuela Freinet de Barcelona Autores/as Fernando Jiménez Mier y Terán Universidad Nacional Autónoma de México (Mèxic) Palabras clave: educación Freinet, Barcelona, Tibidabo, Imprenta Escolar, Texto Libre, Guerra Civil. Resumen En 1937, en Barcelona y en plena guerra, nació la Escuela Freinet de Barcelona. El acontecimiento fue impulsado por el inspector escolar Herminio Almendros. Ya habían pasado los tiempos de la Cooperativa Española de la Técnica Freinet. Los niños de esa escuela hicieron textos libres con su imprenta, los ilustraron, imprimieron, formaron cuadernos y tuvieron intercambio con otras escuelas; principalmente con la escuela regentada por Freinet en Vance, Francia. Esos textos quedaron agrupados en los cuadernos «tibidabo» y «Petits», de los chicos de primaria y los de parvulario. Con esos textos libres los niños, sin proponérselo ellos ni sus maestros, se convirtieron en verdaderos historiadores que permiten conocer los sucesos de una escuela en tiempos de guerra. Este texto recoge información sobre esa escuela, sus maestros y chicos. También habla de la presencia del inspector Almendros. Recupera además el asunto del intercambio con escolares de Francia. El texto se basa en los textos de esos cuadernos y en la entrevista que el autor hizo a uno de los directores de la escuela.Palabras clave: educación Freinet; Barcelona; Tibidabo; Imprenta Escolar; TextoLibre; Guerra Civil. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Fernando Jiménez Mier y Terán, Universidad Nacional Autónoma de México (Mèxic) Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 29 (2017): gener-juny Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.