Josep Vives i Terradas (1870-1940), mestre racionalista i editor Autores/as Antoni Dalmau i Ribalta Societat Catalana d’Estudis Històrics (Espanya) Palabras clave: Josep Vives Terradas, Escuela Moderna, anarquismo, racionalismo, obrerismo, Cataluña, cambio de siglo xix-xx. Resumen El presente artículo rescata del desconocimiento y del olvido a la figura de Josep Vives i Terradas, un maestro racionalista de larga trayectoria que tuvo una vida bastante azarosa y que formaba parte de aquella numerosa generación de pedagogos catalanes que se pusieron al servicio de la renovación de la escuela de su tiempo, al abrigo de las ideas libertarias y librepensadoras que se desarrollaron en las últimas décadas del siglo xix. A remolque de las vicisitudes de su vida, Vives, que fue una de las víctimas del proceso de Montjuïc (1897), alternó la profesión de maestro con su oficio originario de carpintero y una activa tarea editorial. Finalmente, en los últimos años de su vida, se puso al servicio de la política municipal republicana en Tarragona, su ciudad de adopción. El artículo reconstruye un recorrido biográfico muy mal conocido y explicado hasta hoy y en parte se nutre del testimonio de algunos de sus alumnos, que guardaban de él un recuerdo extraordinario.Palabras clave: Josep Vives Terradas, Escuela Moderna, anarquismo, racionalismo, obrerismo, Cataluña, cambio de siglo xix-xx. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 27 (2016): gener-juny Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.