Social Education as a historical, pedagogical and social construction (1975-2000)

Authors

Keywords:

Social Education, Social Pedagogy, Spain, History of Education, University, social educators, educational professions

Abstract

The article situates its main arguments in the process the historical construction of Social Education from the  beginning of the democratic transition in Spain (1975) until the early 2000s. A decisive stage in the opening of  education to theories and practices that invoke new ways of educating and being educated in society: in favor of  people, of their quality of life, of the rights to a more inclusive citizenship, for a coexistence that is free, peaceful, fair and equitable. It is in this context that Social Education emerges. Universities, through training, research and knowledge transfer, scientific societies and professional groups through a wide range of initiatives and experiences, have contributed decisively to the development and  “institutionalization” of their scientific, academic and  professional knowledge, converging with a project- trajectory of broad pedagogical and social avenues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANECA (2005): Libro Blanco de Grado en Pedagogía y Educación Social, vol.1. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación-ANECA.

AÑAÑOS, F. T. (coord.) (2006). Educación Social: formación, realidad y retos. Granada: Grupo Editorial Universitario.

CARIDE, J. A. (2005). Las fronteras de la Pedagogía Social: perspectivas científica e histórica. Barcelona: Gedisa.

CARIDE, J. A. (2007). La Educación Social en el marco de la construcción del Espacio Europeo de la Educación Superior. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 14 (tercera época), 11-31. DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2007.14.03

CARIDE, J. A. (2008). El Grado en Educación Social en la construcción del Espacio Europeo de la Educación Superior. Educación XX1, 11(1), 103-131. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.311

CARIDE, J. A. (2011). La Pedagogía Social en la transición democrática española: apuntes para una historia en construcción. Educació i Historia: Revista d’Historia de l’Educació, 18, 37-59. DOI: 10.2436/20.3009.01.84. En: https://revistes.iec.cat/index.php/EduH/issue/view/4504

CARIDE, J. A. (2018). De la Pedagogía Social a la Educación Social como pasado y futuro. En Del Pozo, F. J. (comp.). Pedagogía Social en Iberoamérica y Colombia: fundamentos, ámbitos y retos para la acción socioeducativa (34-52). Barranquilla: UNINORTE.

CARIDE, J. A. (2021). Educación Social y Pedagogía Social: aproximación a su estado de cuestión en España. En: VIEIRA, A. M.; VIEIRA, R. y MARQUES, J. C. (orgs.). Temas e contextos de Pedagogia-Educação Social (67-86). Porto: Edições Afrontamento.

CARIDE, J. A. y VIEIRA, R. (2023). Presentación: A Educación Social como relato histórico de amplas avenidas pedagóxicas e sociais. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 27, 13-25. En: https://doi.org/10.17979/srgphe.2023.27.0.10115

CIDE (1989): Actas del Congreso sobre la Educación Social en España. CIDE-MEC, Madrid. Accesible en:

https://www.libreria.educacion.gob.es/libro/actas-del-congreso-sobre-la-educacion-social-en-espana_145270/

DEL POZO, F. J. (org.). Pedagogía Social en Iberoamérica: fundamentos, ámbitos y retos para la acción socioeducativa. Barranquilla: UNINORTE, 2019.

FERNÁNDEZ DE SANMAMED, A., GONZÁLVEZ, N., MENACHO, L., y SÁNCHEZ-VALVERDE, C. (2023). La profesionalización de la Educación Social en España, una perspectiva histórica en primera persona. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 27, 169-205. DOI: https://doi.org/10.17979/srgphe.2023.27.0.10123

GODELIER, M. (1989). Lo ideal y lo material: pensamiento, economías, sociedades. Madrid: Taurus.

JANER, A. y ÚCAR, X. (2017). Analysing the dimensions of social pedagogy from an international perspective. European Journal of Social Work, 20 (2), 203-218. DOI: https://doi.org/10.1080/13691457.2016.1188782

JULIÁ, A. (1998): El educador social: una figura profesional surgida de diversas prácticas e identidades profesionales. En Juliá, A. (coord.): Actas del I Congreso Estatal del Educador Social: presente y futuro en la Educación Social (31-47). Barcelona: FEAPES-Biblária.

KORNBECK, J. y ROSENDAL, N. (Eds.) (2009). The Diversity of Social Pedagogy in Europe: Studies in Comparative Social Pedagogies and International Social Work and Social Policy. Bremen: Europäischer Hochschulverlag GmbH & Co. KG.

KORNBECK, J. y ÚCAR, X. (eds.) (2015). Latin America Social Pedagogy: relaying concepts, values and methods between Europe and the Americas. Bremen: EHV Academicpress GmbH.

LÓPEZ MARTÍN, R. (2000). Fundamentos políticos de la educación social. Madrid: Síntesis.

LÓPEZ, R.; CONCHELL, R. y VILLAR, M. (coords.) (2022). Hoy es el mañana de la Educación Social. Barcelona: Octaedro.

MARCH, M. (1995): El educador social: una figura profesional surgida de diversas prácticas e identidades profesionales”. En Juliá, A. (coord.): Actas del I Congreso Estatal del Educador Social: presente y futuro en la Educación Social (49-67). Barcelona: FEAPES-Biblária.

MARCH, M. X. (2007). La Educación Social en el marco de la construcción del Espacio Europeo de la Educación Superior. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 14 (tercera época), 33-52. DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2007.14.03

MARCH, M. X.; ORTE, C. y BALLESTER, Ll. (2016). La Pedagogía Social en España: de la reconstrucción académica y profesional a la incerteza científica y social. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 27, 45-82. DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.27.06

MELENDRO, M.; DE JUANAS, A. y RODRÍGUEZ, E. (2018). Pedagogía Social: retos y escenarios para la acción socioeducativa. Madrid: UNED.

MELENDRO, M.; DE JUANAS, A., GARCÍA, F. J. y VALDIVIA, P. (2018). El compromiso social de la universidad a través de la transferencia de conocimiento en el ámbito de la investigación en Pedagogía Social. Aula Abierta, 47 (4), 403-414.

DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.47.4.2018.403-414

MÍGUEZ. C. (2004). Evolución de la Pedagogía Social para consolidarse como disciplina científica. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 11 (segunda época), 25-54. Accesible en: https://www.redalyc.org/pdf/1350/135015179003.pdf

MUÑOZ SEDANO, A. (ed.) (1994). El educador social: profesión y formación universitaria. Madrid: Popular.

NÚÑEZ, V. (1999). Pedagogía Social: cartas para navegar por el nuevo milenio. Buenos Aires: Santillana.

NÚÑEZ, V. (coord.) (2002). La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social. Barcelona: Gedisa.

ORTEGA, J. (1997). A la búsqueda del objeto, del espacio y del tiempo perdido de la pedagogía social. C&E: Cultura y Educación, 9(4), 103-119. DOI: https://10.1174/113564097760624784

ORTEGA, J. (1999). Educación Social Especializada, concepto y profesión. En Ortega, J. (coord.). Educación Social Especializada (13-41). Barcelona: Ariel.

ORTEGA, J.; CARIDE, J. A. y ÚCAR, X. (2013). La Pedagogía Social en la formación-profesionalización de los educadores y las educadoras sociales, o de cuando el pasado construye futuros. RES. Revista de Educación Social, 17, 1-24. En: https://eduso.net/res/revista/17/el-tema-revisiones/la-pedagogia-social-en-la-formacion-profesionalizacion-de-los-educadores-y-las-educadoras-sociales-o-de-cuando-el-pasado-construye-futuros

ORTEGA, J., ÚCAR, X., y PÉREZ DE GUZMÁN, V. (2023). Materiales para una historia de la Pedagogía Social y la Educación Social en España. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 27, 27-49. DOI: https://doi.org/10.17979/srgphe.2023.27.0.10106

PÉREZ DE GUZMÁN, V. y TRUJILLO, J. F. (2021). Investigar la historia de la Educación Social en España desde sus microhistorias. En: Vieira, A. M.; Vieira, R. y Marques, J. C. (orgs.). Temas e contextos de Pedagogia-Educação Social (87-106). Porto: Edições Afrontamento.

PÉREZ SERRANO, G. (2003). Pedagogía Social-Educación Social: construcción científica e intervención práctica. Madrid: Narcea.

PETRUS, A. (1997). Concepto de Pedagogía Social. En Petrus, A. (coord.). Pedagogía Social (9-39). Barcelona: Ariel.

PLANELLA, J. (2014). El oficio de educar. Barcelona: UOC.

QUINTANA, J. M. (1997). Antecedentes históricos de la Educación Social. En: En Petrus, A. (coord.). Pedagogía Social (67-91). Barcelona: Ariel

ROMÁNS, M.; PETRUS, A. y TRILLA, J. (2000). De profesión educador(a) social. Barcelona: Paidós.

RUIZ, C. (coord.) et alt. (2003). Educación Social: viejos usos y nuevos retos. Valencia: Universitat de València.

SÁEZ, J. (2003). Cambio de rumbo en la construcción de la Pedagogía Social. Revisión y propuestas. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 10 (segunda época), 27-59. Accesible en: https://www.redalyc.org/pdf/1350/135015168002.pdf

SÁEZ, J. y GARCÍA MOLINA, J. (2006). Pedagogía Social: pensar la educación social como profesión. Madrid: Alianza.

SÁNCHEZ-VALVERDE, C. (2013). Rescatando la historia y las historias de la Educación Social. RES. Revista de Educación Social, 17, 1-3. En:

https://www.eduso.net/res/pdf/17/historia_res_17.pdf

SÁNCHEZ-VALVERDE, C. (2017). 20 anys (i més) de relació entre el món professional i el món acadèmic en l’educació social”. Quaderns d’Educació Social, Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, 19, 54-59. En:

https://raco.cat/index.php/QuadernsEducacioSocial/article/view/347970

SÁNCHEZ-VALVERDE, C. (2022). La Educación Social, de oficio artesano a profesión: colegios profesionales y sindicatos. En: LÓPEZ, R.; CONCHELL, R. y VILLAR, M. (coords.) (2022). Hoy es el mañana de la Educación Social (51-62). Barcelona: Octaedro.

SENENT, J. M. (1994): Los Educadores sociales en Europa: modelos formativos francófonos y mediterráneos. Valencia: Universitat de València.

SUCHODOLSKI, B. (1979). Tratado de Pedagogía. Barcelona: Península.

TORÍO, S. (2006). Evolución y desarrollo de la Pedagogía Social en España: hacia una pedagogía social en construcción. Estudios sobre Educación-ESE, 10, 37-54. DOI: https://doi.org/10.15581/004.10.25564

ÚCAR, X. (2013). Exploring different perspectives of Social Pedagogy: towards a complex and integrated approach Education. Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21, pp. 1-15. En: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1282

UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. París: UNESCO. En:

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560

ÚCAR, X. (2016). Pedagogías de lo social. Barcelona: Editorial UOC.

VEGA, A. (1988): La formación de los profesionales relacionados con la Educación Social. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 3, 83-93.

VIANA-ORTA, M. I., SENENT, J. M. y CAMACHO, G. (2019). La titulación de Educación Social en España. Análisis comparado de algunas de sus características. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 73, 157-172. DOI: https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn73id353090

Published

2024-10-01