Social Education as a historical, pedagogical and social construction (1975-2000) Authors José Antonio Caride Gómez Universidade de Santiago de Compostela DOI: 10.2436/20.3009.01.313 Keywords: Social Education, Social Pedagogy, Spain, History of Education, University, social educators, educational professions Abstract The article situates its main arguments in the process the historical construction of Social Education from the beginning of the democratic transition in Spain (1975) until the early 2000s. A decisive stage in the opening of education to theories and practices that invoke new ways of educating and being educated in society: in favor of people, of their quality of life, of the rights to a more inclusive citizenship, for a coexistence that is free, peaceful, fair and equitable. It is in this context that Social Education emerges. Universities, through training, research and knowledge transfer, scientific societies and professional groups through a wide range of initiatives and experiences, have contributed decisively to the development and “institutionalization” of their scientific, academic and professional knowledge, converging with a project- trajectory of broad pedagogical and social avenues. Downloads Download data is not yet available. References ANECA (2005): Libro Blanco de Grado en Pedagogía y Educación Social, vol.1. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación-ANECA. AÑAÑOS, F. T. (coord.) (2006). Educación Social: formación, realidad y retos. Granada: Grupo Editorial Universitario. CARIDE, J. A. (2005). Las fronteras de la Pedagogía Social: perspectivas científica e histórica. Barcelona: Gedisa. CARIDE, J. A. (2007). La Educación Social en el marco de la construcción del Espacio Europeo de la Educación Superior. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 14 (tercera época), 11-31. DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2007.14.03 CARIDE, J. A. (2008). El Grado en Educación Social en la construcción del Espacio Europeo de la Educación Superior. Educación XX1, 11(1), 103-131. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.311 CARIDE, J. A. (2011). La Pedagogía Social en la transición democrática española: apuntes para una historia en construcción. Educació i Historia: Revista d’Historia de l’Educació, 18, 37-59. DOI: 10.2436/20.3009.01.84. En: https://revistes.iec.cat/index.php/EduH/issue/view/4504 CARIDE, J. A. (2018). De la Pedagogía Social a la Educación Social como pasado y futuro. En Del Pozo, F. J. (comp.). Pedagogía Social en Iberoamérica y Colombia: fundamentos, ámbitos y retos para la acción socioeducativa (34-52). Barranquilla: UNINORTE. CARIDE, J. A. (2021). Educación Social y Pedagogía Social: aproximación a su estado de cuestión en España. En: VIEIRA, A. M.; VIEIRA, R. y MARQUES, J. C. (orgs.). Temas e contextos de Pedagogia-Educação Social (67-86). Porto: Edições Afrontamento. CARIDE, J. A. y VIEIRA, R. (2023). Presentación: A Educación Social como relato histórico de amplas avenidas pedagóxicas e sociais. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 27, 13-25. En: https://doi.org/10.17979/srgphe.2023.27.0.10115 CIDE (1989): Actas del Congreso sobre la Educación Social en España. CIDE-MEC, Madrid. Accesible en: https://www.libreria.educacion.gob.es/libro/actas-del-congreso-sobre-la-educacion-social-en-espana_145270/ DEL POZO, F. J. (org.). Pedagogía Social en Iberoamérica: fundamentos, ámbitos y retos para la acción socioeducativa. Barranquilla: UNINORTE, 2019. FERNÁNDEZ DE SANMAMED, A., GONZÁLVEZ, N., MENACHO, L., y SÁNCHEZ-VALVERDE, C. (2023). La profesionalización de la Educación Social en España, una perspectiva histórica en primera persona. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 27, 169-205. DOI: https://doi.org/10.17979/srgphe.2023.27.0.10123 GODELIER, M. (1989). Lo ideal y lo material: pensamiento, economías, sociedades. Madrid: Taurus. JANER, A. y ÚCAR, X. (2017). Analysing the dimensions of social pedagogy from an international perspective. European Journal of Social Work, 20 (2), 203-218. DOI: https://doi.org/10.1080/13691457.2016.1188782 JULIÁ, A. (1998): El educador social: una figura profesional surgida de diversas prácticas e identidades profesionales. En Juliá, A. (coord.): Actas del I Congreso Estatal del Educador Social: presente y futuro en la Educación Social (31-47). Barcelona: FEAPES-Biblária. KORNBECK, J. y ROSENDAL, N. (Eds.) (2009). The Diversity of Social Pedagogy in Europe: Studies in Comparative Social Pedagogies and International Social Work and Social Policy. Bremen: Europäischer Hochschulverlag GmbH & Co. KG. KORNBECK, J. y ÚCAR, X. (eds.) (2015). Latin America Social Pedagogy: relaying concepts, values and methods between Europe and the Americas. Bremen: EHV Academicpress GmbH. LÓPEZ MARTÍN, R. (2000). Fundamentos políticos de la educación social. Madrid: Síntesis. LÓPEZ, R.; CONCHELL, R. y VILLAR, M. (coords.) (2022). Hoy es el mañana de la Educación Social. Barcelona: Octaedro. MARCH, M. (1995): El educador social: una figura profesional surgida de diversas prácticas e identidades profesionales”. En Juliá, A. (coord.): Actas del I Congreso Estatal del Educador Social: presente y futuro en la Educación Social (49-67). Barcelona: FEAPES-Biblária. MARCH, M. X. (2007). La Educación Social en el marco de la construcción del Espacio Europeo de la Educación Superior. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 14 (tercera época), 33-52. DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2007.14.03 MARCH, M. X.; ORTE, C. y BALLESTER, Ll. (2016). La Pedagogía Social en España: de la reconstrucción académica y profesional a la incerteza científica y social. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 27, 45-82. DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.27.06 MELENDRO, M.; DE JUANAS, A. y RODRÍGUEZ, E. (2018). Pedagogía Social: retos y escenarios para la acción socioeducativa. Madrid: UNED. MELENDRO, M.; DE JUANAS, A., GARCÍA, F. J. y VALDIVIA, P. (2018). El compromiso social de la universidad a través de la transferencia de conocimiento en el ámbito de la investigación en Pedagogía Social. Aula Abierta, 47 (4), 403-414. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.47.4.2018.403-414 MÍGUEZ. C. (2004). Evolución de la Pedagogía Social para consolidarse como disciplina científica. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 11 (segunda época), 25-54. Accesible en: https://www.redalyc.org/pdf/1350/135015179003.pdf MUÑOZ SEDANO, A. (ed.) (1994). El educador social: profesión y formación universitaria. Madrid: Popular. NÚÑEZ, V. (1999). Pedagogía Social: cartas para navegar por el nuevo milenio. Buenos Aires: Santillana. NÚÑEZ, V. (coord.) (2002). La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social. Barcelona: Gedisa. ORTEGA, J. (1997). A la búsqueda del objeto, del espacio y del tiempo perdido de la pedagogía social. C&E: Cultura y Educación, 9(4), 103-119. DOI: https://10.1174/113564097760624784 ORTEGA, J. (1999). Educación Social Especializada, concepto y profesión. En Ortega, J. (coord.). Educación Social Especializada (13-41). Barcelona: Ariel. ORTEGA, J.; CARIDE, J. A. y ÚCAR, X. (2013). La Pedagogía Social en la formación-profesionalización de los educadores y las educadoras sociales, o de cuando el pasado construye futuros. RES. Revista de Educación Social, 17, 1-24. En: https://eduso.net/res/revista/17/el-tema-revisiones/la-pedagogia-social-en-la-formacion-profesionalizacion-de-los-educadores-y-las-educadoras-sociales-o-de-cuando-el-pasado-construye-futuros ORTEGA, J., ÚCAR, X., y PÉREZ DE GUZMÁN, V. (2023). Materiales para una historia de la Pedagogía Social y la Educación Social en España. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 27, 27-49. DOI: https://doi.org/10.17979/srgphe.2023.27.0.10106 PÉREZ DE GUZMÁN, V. y TRUJILLO, J. F. (2021). Investigar la historia de la Educación Social en España desde sus microhistorias. En: Vieira, A. M.; Vieira, R. y Marques, J. C. (orgs.). Temas e contextos de Pedagogia-Educação Social (87-106). Porto: Edições Afrontamento. PÉREZ SERRANO, G. (2003). Pedagogía Social-Educación Social: construcción científica e intervención práctica. Madrid: Narcea. PETRUS, A. (1997). Concepto de Pedagogía Social. En Petrus, A. (coord.). Pedagogía Social (9-39). Barcelona: Ariel. PLANELLA, J. (2014). El oficio de educar. Barcelona: UOC. QUINTANA, J. M. (1997). Antecedentes históricos de la Educación Social. En: En Petrus, A. (coord.). Pedagogía Social (67-91). Barcelona: Ariel ROMÁNS, M.; PETRUS, A. y TRILLA, J. (2000). De profesión educador(a) social. Barcelona: Paidós. RUIZ, C. (coord.) et alt. (2003). Educación Social: viejos usos y nuevos retos. Valencia: Universitat de València. SÁEZ, J. (2003). Cambio de rumbo en la construcción de la Pedagogía Social. Revisión y propuestas. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 10 (segunda época), 27-59. Accesible en: https://www.redalyc.org/pdf/1350/135015168002.pdf SÁEZ, J. y GARCÍA MOLINA, J. (2006). Pedagogía Social: pensar la educación social como profesión. Madrid: Alianza. SÁNCHEZ-VALVERDE, C. (2013). Rescatando la historia y las historias de la Educación Social. RES. Revista de Educación Social, 17, 1-3. En: https://www.eduso.net/res/pdf/17/historia_res_17.pdf SÁNCHEZ-VALVERDE, C. (2017). 20 anys (i més) de relació entre el món professional i el món acadèmic en l’educació social”. Quaderns d’Educació Social, Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, 19, 54-59. En: https://raco.cat/index.php/QuadernsEducacioSocial/article/view/347970 SÁNCHEZ-VALVERDE, C. (2022). La Educación Social, de oficio artesano a profesión: colegios profesionales y sindicatos. En: LÓPEZ, R.; CONCHELL, R. y VILLAR, M. (coords.) (2022). Hoy es el mañana de la Educación Social (51-62). Barcelona: Octaedro. SENENT, J. M. (1994): Los Educadores sociales en Europa: modelos formativos francófonos y mediterráneos. Valencia: Universitat de València. SUCHODOLSKI, B. (1979). Tratado de Pedagogía. Barcelona: Península. TORÍO, S. (2006). Evolución y desarrollo de la Pedagogía Social en España: hacia una pedagogía social en construcción. Estudios sobre Educación-ESE, 10, 37-54. DOI: https://doi.org/10.15581/004.10.25564 ÚCAR, X. (2013). Exploring different perspectives of Social Pedagogy: towards a complex and integrated approach Education. Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21, pp. 1-15. En: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1282 UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. París: UNESCO. En: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560 ÚCAR, X. (2016). Pedagogías de lo social. Barcelona: Editorial UOC. VEGA, A. (1988): La formación de los profesionales relacionados con la Educación Social. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 3, 83-93. VIANA-ORTA, M. I., SENENT, J. M. y CAMACHO, G. (2019). La titulación de Educación Social en España. Análisis comparado de algunas de sus características. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 73, 157-172. DOI: https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn73id353090 Downloads PDF (Español) Published 2024-10-01 Issue No. 44 (2024): juliol-desembre: Història de l'educació social en la segona meitat del segle XX: polítiques, institucions, entitats i educadors Section Monographic theme License The intellectual property of articles belongs to the respective authors. On submitting articles for publication to the journal Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació, authors accept the following terms:Authors assign to Society for the History of Education in Catalan-speaking countries (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Authors answer to Society for the History of Education in Catalan-speaking countries for the authorship and originality of submitted articles.Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles.The Society for the History of Education in Catalan-speaking countries declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors.The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it.The journal is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.