Les Escoles Professionals Nostra Senyora de l’Esperança del Tribunal Tutelar de Menors de Barcelona: memòria, històries de vida i propostes de renovació pedagògica a la dècada dels setanta Autors/ores Carlos Sánchez-Valverde Visus Universitat de Barcelona. Grup d’Investigació de Pedagogia Social (GPS) per a la cohesió i la inclusió social DOI: 10.2436/20.3009.01.318 Paraules clau: reformatori, laboratori psicotècnic, renovació, històries de vida, memòria, educació social Resum Les dependències que actualment —tardor de 2023— ocupa el Centre Penitenciari de Dones Wad-Ras, a Barcelona, van ser fins al 1983 les Escoles Professionals Nostra Senyora de l’Esperança del Tribunal Tutelar de Menors de Barcelona (TTMB). El centre, inaugurat el 1946, incorporava inicialment una Casa d’Observació, on estava ubicat el laboratori psicotècnic del TTMB. Va ser concebut com a reformatori i durant 37 anys va estar actiu, passant per diferents avatars que es presenten de manera resumida en aquesta col·laboració. També es presenten exemples de memòria de vida de les experiències d’alguns dels nens i adolescents que van passar la seva infantesa al centre, inscrivint el model de resposta social en el correccionalisme que imperava en aquell moment. I es descriuen algunes de les situacions viscudes al centre a inici de la dècada dels setanta que van anunciar el moviment de renovació pedagògica de la resposta social a la infància vulnerable que des de l’educació social i el Centre de Formació d’Educadors Especialitzats (CFEEB) es va liderar en aquells anys. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Publicat 2024-10-01 Número Núm. 44 (2024): juliol-desembre: Història de l'educació social en la segona meitat del segle XX: polítiques, institucions, entitats i educadors Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.