La libertad de enseñanza en la opinión pública durante la transición a la democracia en España Autors/ores Sara González Gómez Universitat de les Illes Balears José Luis Hernández Huerta Universidad de Valladolid Paraules clau: educació, llibertat d’ensenyament, opinió pública, transició a la democràcia, premsa diària. Resum La nova realitat política d’Espanya després de la mort de Francisco Franco va obligar a emprendre canvis que afectarien les diferents esferes social, cultural, econòmica i, per descomptat i de forma directa, educativa. Després de la celebració de les primeres eleccions democràtiques el juny de 1977 s’iniciava el treball per a l’elaboració del text constitucional. Dins el camp de l’educació, una de les qüestions que revestiria més debat parlamentari seria la relacionada amb la llibertat d’ensenyament. En aquest article pretenem acostar-nos, prenent com a referència la bibliografia disponible sobre aquest tema, a l’ampli concepte de la llibertat d’ensenyament des de la perspectiva de l’opinió pública, inserida en el marc més ampli de la nova història política i la història de les idees. Una de les formes a través de les quals podem prendre el pols a aquest debat al voltant de la llibertat d’ensenyament és mitjançant la consulta de premsa diària. Aquest mitjà de comunicació ens ajudarà a rastrejar el debat públic generat i el posicionament de diferents grups poblacionals, així com les idees propagades cap a la societat sobre una qüestió particular que encara avui es troba subjecta al debat públic. En concret, aquest treball pren com a fonts d’investigació els diaris El País i ABC i totes aquelles notícies, editorials, articles d’opinió, seccions o columnes fixes, entrevistes i reportatges en els quals el motiu principal fos la llibertat d’ensenyament durant el període de novembre de 1977, amb la primera filtració a Cuadernos para el Diálogo de l’esborrany de l’avantprojecte constitucional, i el 6 de desembre de 1978, amb la ratificació en referèndum de la Constitució espanyola.Paraules clau: educació, llibertat d’ensenyament, opinió pública, transició a la democràcia, premsa diària. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Sara González Gómez, Universitat de les Illes Balears Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 32 (2018): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.