La recuperació de la pedagogia Freinet a Catalunya (apunts de memòries personals) Autors/ores Carme Sala Sureda Universitat Autònoma de Barcelona (Espanya) Enric Vilaplana Lapena Universitat Autònoma de Barcelona (Espanya) Paraules clau: formació del magisteri, treball cooperatiu, comissions de mestres, CEPEPC, moviment Freinet, postfranquisme. Resum Seguint la cerca de records sobre la recuperació de la pràctica escolar fonamentada en el llegat ideològic i didàctic de Freinet durant el postfranquisme a Catalunya, presentem aquest recull testimonial amb la pretensió de fer unes pinzellades sobre la situació històrica de l’important canvi polític que s’albirava després de la mort del dictador; els agents i fets que hi van intervenir, i les propostes reivindicatives i reconstructores de democràcia en totes les esferes socials. Centrant-nos en el sector educatiu, esmentem la recuperació de l’excel·lent tradició pedagògica del nostre país amb la creació de l’Associació de Mestres Rosa Sensat per donar impuls a la formació de mestres amb nova mentalitat pedagògica i didàctica; l’estructuració i organització del grup territorial Freinet, que fomentava el treball cooperatiu entre alumnes, escoles, territoris i moviments d’uns altres països; l’organització sindical amb el naixement de comissions de mestres per impulsar i crear unes condicions de treball favorables al bon desenvolupament d’una escola pública de qualitat; l’aposta d’algunes editorials (Laia, Avance, Cuadernos de Pedagogía...) per aportar materials d’estudi; la multiplicació de serveis d’atenció a la infància i la lluita de moltes escoles privades, nascudes com a alternativa a «les escoles nacionals franquistes», entre les quals hi havia les del grup Freinet, que formaven part del CEPEPC, per passar a la xarxa pública.Paraules clau: formació del magisteri; treball cooperatiu; comissions de mestres; CEPEPC; moviment Freinet; postfranquisme. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 29 (2017): gener-juny Secció Documents Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.