«L’escola que volem la concebem democràtica». Escoles democràtiques valencianes durant la transició Autors/ores M. del Carmen Agulló Díaz Universitat de València Paraules clau: transició democràtica, cooperatives d’ensenyament, ACIES, moviments de renovació pedagògica, escoles democràtiques, participació i autoorganització. Resum Les primeres experiències de democràcia de les escoles de terres valencianes durant la transició es dugueren a terme en centres de titularitat privada, en cooperatives d’ensenyament, que, per la seua identitat pròpia, facilitaren una organització assembleària i l’adaptació del currículum al medi social i cultural. De manera simultània, els estils democràtics i la valencianització dels projectes educatius s’aplicaren gradualment en la xarxa pública. Les assemblees, les comissions mixtes, la direcció col·legiada, els consells de centre i la introducció del valencià com a llengua vehicular i d’ensenyament foren algunes de les pràctiques utilitzades. En aquest projecte de nova escola democràtica i valenciana, el protagonisme va recaure en la participació activa de la comunitat educativa, com a reflex de la força dels col·lectius socials, i es basava en les propostes formulades pels moviments de renovació pedagògica, en especial de l’ACIES (moviment Freinet) i el Seminario de Pedagogía del Colegio de Doctores y Licenciados de Ciencias y Letras de València.Paraules clau: transició democràtica, cooperatives d’ensenyament, ACIES, moviments de renovació pedagògica, escoles democràtiques, participació i autoorganització. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (Español) PDF (English) Número Núm. 25 (2015): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.