Convocatòria pública oberta del monogràfic "Infància, ciutat i educació democràtica: la política educativa municipal del segle XX al segle XXI" (núm. 48, juliol – desembre de 2026) – Commemoració del centenari del naixement de Marta Mata Garriga (1926 – 2026)

2025-05-19

S'obre una convocatòria pública per a la presentació d'articles en relació amb el monogràfic previst per al segon semestre de 2026 de la revista Educació i Història. Revista d'història de l'educació que edita la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, que durà per títol "Infància, ciutat i educació democràtica: la política educativa municipal del segle XX al segle XXI".

Aquelles persones interessades a enviar algun article original i inèdit per a què s'iniciï el procés d'avaluació per parells cecs han de fer-ho abans del 15 de gener de 2026 mitjançant la plataforma digital de la revista (per a registrar-se com usuari/ària, entreu aquí).

Monogràfic: "Infància, ciutat i educació democràtica: la política educativa municipal del segle XX al segle XXI"

Coordinació: Núria Simó Gil i Joan Soler Mata (Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya).

Presentació: 

La commemoració del centenari del naixement de la pedagoga i política catalana Marta Mata Garriga (1926 – 2006) i, a la vegada, del vintè aniversari de la seva mort són un pretext per revisar els principals llocs comuns de l’educació i la renovació pedagògica en el trànsit del segle XX al segle XXI. Sobretot en el mig segle que arrenca amb la transició política espanyola i s’allarga fins a la primera dècadadel segle XXI.

Marta Mata és una figura clau per entendre l'evolució de l'educació del segle XX a Catalunya i a l'Estat espanyol. La seva obra i activitat educativa s'han de situar dins el marc de les tensions i els dinamismes de l'educació catalana i espanyola del segle passat amb una clara projecció vers el segle actual.

La biografia de Marta Mata Garriga va abastar els dos àmbits que la identifiquen: la pedagogia i la política. El seu compromís pedagògic i el seu compromís polític es van convertir en dos elements inseparables que no es poden entendre l'un sense l'altre. Sense por d'equivocar-nos, podem dir que sempre va perseguir l'objectiu de traslladar els principis de la renovació pedagògica al nucli del debat polític. Volia aconseguir que aquests principis esdevinguessin el contingut principal de les argumentacions i orientessin els programes polítics i les accions concretes. I això ho va fer en diferents nivells i institucions, tant als grups socialistes del Parlament de Catalunya com al Congrés i al Senat de l'Estat espanyol, a l'Àrea d'Educació de l'Ajuntament i la Diputació de Barcelona i, en la seva última etapa, a la presidència del Consejo Escolar del Estado.

Els eixos de l’acció i l’obra escrita de Marta Mata abasten temàtiques pedagògiques i polítiques de tanta importància com l'educació i l'escola pública, l'educació infantil, els drets de la infància, l'escola democràtica, la política educativa municipal, la ciutat educadora, la renovació pedagògica, la formació dels mestres, la llengua i els diferents llenguatges i la biblioteca escolar.

En aquest monogràfic ens proposem revisar, en perspectiva històrica, el lloc de la infància a la ciutat, entesa com a espai de convivència i com a motor d’una educació democràtica en uns temps convulsos, com els actuals. En definitiva, es tractaria d’analitzar els elements que, en el marc d’una política educativa municipal democràtica i participativa, convergeixen vers la utopia de la ciutat educadora en el context català i espanyol, però també en el context europeu i internacional.

Període de presentació d’originals: des de l’1 d’octubre de 2025 al 15 de gener de 2026.