Mujeres rurales y capacitación profesional en el franquismo a través de la prensa femenina (1939-1959) Autors/ores Sara Ramos Zamora Universidad Complutense de Madrid Carmen Colmenar Orzaes Universidad Complutense de Madrid Paraules clau: Secció Femenina, dones camperoles, instructores rurals, capacitació professional agrària, revistes femenines. Resum El present article pretén abordar l’estudi de les iniciatives d’educació no formal dutes a terme per la Secció Femenina (SF) durant el franquisme a través de la premsa femenina, concretament les revistes Y, Medina, Teresa i Consigna. Així mateix s’analitza com va ser la recepció d’aquestes activitats formatives empreses en el medi rural, a través de la premsa periòdica custodiada als arxius de la SF corresponents a gran part de la geografia espanyola, centrant-nos en les iniciatives realitzades pel cos de divulgadores sanitariorurals i de les instructores rurals. Ambdues van ser responsables directes en la dinamització i capacitació de les dones camperoles en les tasques domèstiques, maternals i agropecuàries. Concretament, les instructores rurals van exercir la seva activitat laboral en les càtedres ambulants, granges escola i llars rurals, camp d’acció en el qual centrarem el nostre estudi.Paraules clau: Secció Femenina, dones camperoles, instructores rurals, capacitació professional agrària, revistes femenines. Biografia de l'autor/a Sara Ramos Zamora, Universidad Complutense de Madrid Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 24 (2014): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.