La premsa pedagògica en la construcció de la identitat professional dels mestres: El Magisterio Balear

Autors/ores

  • Francesca Comas Rubí Universitat de les Illes Balears
  • Bernat Sureda Garcia Universitat de les Illes Balears

Paraules clau:

premsa pedagògica professional, identitat professional, magisteri, renovació educativa, El Magisterio Balear.

Resum

Al llarg del segle xix, en paral·lel a la configuració del sistema educatiu liberal espanyol, els mestres van prenent consciència de l’especificitat de la seva professió, valorant la seva funció i construint la seva identitat professional. Dos fenòmens posen de manifest aquest procés i contribueixen al seu desenvolupament: les associacions professionals i la seva premsa pedagògica. En aquest article analitzem la contribució d’El Magisterio Balear —òrgan de l’Asociación de Maestros de las Baleares i la publicació més important de premsa pedagògica professional a les Balears entre el final del segle xix i el primer terç del xx— a la consolidació de la identitat professional del magisteri. Revisant els articles publicats a El Magisterio Balear durant la seva primera època (1873-1916), es pot veure com aquesta revista de l’Associació de Mestres va informar els socis i lectors de qüestions administratives (vacants, trasllats, disposicions, comentaris sobre la realitat i la política educativa, etc.) i, d’altra banda, donà difusió a experiències innovadores, reivindicacions professionals i discursos pedagògics renovadors tant en l’àmbit estatal com en l’internacional. A través de la funció informativa i la divulgació de reflexions pedagògiques i professionals, i de manera especial a través de la difusió d’avanços científics en el camp de l’educació que alhora aportaven fonamentació i racionalitat científica a la pràctica docent, la revista va contribuir a consolidar la identitat docent del magisteri.

Paraules clau: premsa pedagògica professional, identitat professional, magisteri, renovació educativa, El Magisterio Balear.

Biografia de l'autor/a

Francesca Comas Rubí, Universitat de les Illes Balears





Número

Secció

Tema monogràfic