Donne, maestre, giornaliste: la stampa pedagogica all’indomani dell’Unità d’Italia (1861-1865) Autors/ores Antonella Cagnolati Università di Foggia Paraules clau: mestres, premsa pedagògica, escoles, educació, emancipació de les dones. Resum Itàlia va esdevenir una nació unida el 1861. Els problemes que es van presentar al nou Estat eren nombrosos, en particular, la modernització del país requeria una dura lluita contra l’analfabetisme i la ignorància. Es van fundar moltes escoles i es va posar en marxa un considerable reclutament de mestres, tot i que aquests disposaven d’un currículum limitat i d’escassos coneixements en l’àmbit de la didàctica. Per subvenir a aquestes necessitats es van crear revistes pedagògiques dirigides deliberadament a les dones que –en diversos nivells– treballaven a les escoles. Pel seu caràcter pioner examinem aquí dues revistes: L’Educatrice Italiana i La Voce delle Donne, dirigides i escrites per dones que exercien a l’escola. Les dues revistes dedicaven un ampli espai als problemes salarials i dotaven d’instruments com informes, ressenyes de llibres i material didàctic. Feien ressaltar tant la nova imatge de la dona que treballa fora de casa, com el concepte del treball com a primer pas cap a l’emancipació.Paraules clau: mestres, premsa pedagògica, escoles, educació, emancipació de les dones. Biografia de l'autor/a Antonella Cagnolati, Università di Foggia Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 24 (2014): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.