Els Passeigs de Rousseau: solitud, rememoració i herborització Autors/ores Jordi García i Farrero Resum Aquest treball, que té com a finalitat estudiar la manera de caminar de Jean- Jacques Rousseau (1712-1778), està configurat en dues parts. D'una banda, s'indica que en la darrera etapa de la vida de l'autor és quan es pot percebre més explícitament el seu vertader homo viator. Durant aquell període tal com es pot observar en les seves obres autobiogràfiques, va estar sotmès a dures acusacions dels enciclopedistes, i l'acte de caminar va esdevenir l'activitat més escaient, atès que li permetia pensar i rememorar el passat i, a la vegada, complaure el seu jo dolgut, trist i menyspreat per l'alta i il·lustrada societat francesa. Sigui com sigui, la manera de transitar rousseauniana fou solitària, una mena d'autoexili de les ciutats i dels aparats socials, i caracteritzada pel contacte amb la natura, com molt bé demostra la seva nova i principal ocupació: l'herborització. En darrera instància, aquest article pretén fer una reflexió de la tendència educativa que va sorgir a les acaballes del segle xix (neonomadisme pedagògic), ja que l'acció pedestre d'aquest autor, la qual podia ser concebuda com una excursió, és un clar antecedent del Romanticisme pedagògic. Descàrregues Text complet PDF (English) PDF (Español) Publicat 2012-07-26 Número Núm. 19 (2012): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.