La «Gramàtica» de Salvador Puig (1770), llibre de text del Col·legi Episcopal de Barcelona Autors/ores Marc Antoni Adell i Cueva Universitat de València Paraules clau: Josep Climent, pedagogia de la Il·lustració, bilingüisme, didàctica, estudi gramatical de la llengua, pragmàtica, llengua catalana. Resum La present vol ser una aportació a la pedagogia i pràctica escolar de la Il·lustració, en la concepció i l’ús dels manuals o llibres de text. Es fa focalitzant l’atenció en un «promptuari» de l’època –l’episcopat del bisbe il·lustrat Josep Climent a Barcelona–,els anys setanta del segle XVIII. Es tracta de la Gramática castellana –en realitat un text bilingüe català/castellà– del doctor Salvador Puig, catedràtic i col·laborador estret de Climent al Col·legi Episcopal. La Gramática conté un valuós pròleg de l’autor, no només –valuós– pels suggeriments didàctics, quan no declaracions formals de la pedagogia del moment, sinó per la referència biogràfica a l’impulsor de l’edició: el doctor Climent i Avinent, que ja des del temps de catedràtic de filosofia tomista al’Estudi General de València s’havia significat pel seu amor a l’estudi i als llibres. Tot i que Salvador Puig s’esforça per presentar l’edició com a modesta –«Obrita» en diu ell–, argumentant el poc de temps de què disposà per confegir-la –per les «presses» de Climent de disposar-ne– i que ben bé l’estudi gramatical de la llengua no era el que, com a catedràtic de retòrica, dominava, la Gramática esdevé, finalment, una publicació emblemàtica i significativa, en compliment de la pragmàtica borbònica d’oficialitat del castellà i fruit de l’esforç d’alguns –Climent entre ells– per la pervivència delcatalà. PARAULES CLAU: Josep Climent, pedagogia de la Il·lustració, bilingüisme, didàctica, estudi gramatical de la llengua, pragmàtica, llengua catalana. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 22 (2013): juliol-desembre Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.