L'Ensenyament de la llengua catalana a Mallorca a finals del franquisme : l'Obra Cultural Balear i la creació de l'Escola Municipal de Mallorquí de Manacor (1960-1980) = The teaching of the Catalan language in Majorca at the end of the Franco regime : l'Obra Cultural Balear and the creation of l'Escola Municipal de Mallorquí de Manacor (1960-1980) Autors/ores Daniel Sáez Quetglas Resum A la darrera etapa del franquisme sorgeixen a les illes Balears nous agents socials que posen de manifest la importància de la llengua i la cultura pròpies i la necessitat de recuperar-ne el valor, promovent-ne l'ensenyament, la producció i la difusió cultural. En aquest article s'analitza la relació de l'Obra Cultural Balear, l'entitat que neix el 1962 per fer possible el repte de recuperar el pes de la llengua catalana i la cultura dins la societat de les Illes, i l'Escola Municipal de Mallorquí de Manacor, una institució sorgida l'any 1973 amb el suport d'un ajuntament al servei de la dictadura i dels mecanismes de control de l'Estat. A través de l'estudi de les dues institucions es posa de manifest la importància que va tenir l'Obra Cultural a l'hora de proporcionar un sistema d'ensenyament estructurat per nivells i una fonamentació tècnica al projecte de l'Escola Municipal de Mallorquí i d'acompanyar amb el seu assessorament les accions i l'orientació de la nova institució de Manacor quan aquesta començava la seva singladura. També es veurà la no menys important tasca de creació d'una xarxa de professorat coordinada per l'entitat cultural per estendre l'ensenyament de la llengua catalana a tots els indrets de l'illa i com es va generar la necessitat d'una escola dedicada exclusivament a l'ensenyament de la llengua autòctona al municipi de Manacor a partir de l'engranatge posat en marxa des de principis dels anys seixanta. Descàrregues Text complet PDF (English) PDF (Español) Publicat 2011-07-13 Número Núm. 17 (2011): gener-juny Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.