Lectura del primer llibre de lectura de la pedagogia catalana : aproximació a la Doctrina Pueril : Interpretation of the first reading primer in catalan pedagogy : an approach to Doctrina Pueril Autors/ores Antoni J. Colom i Cañellas Resum En aquest article es revisen les circumstàncies sota les quals fou escrita la Doctrina Pueril, així com les influències que Llull va rebre a l'hora de la seva redacció. En aquest sentit cal destacar la del dominic Vicenç de Beauvais així com la de Sant Tomàs, tot això malgrat el franciscanisme del nostre autor. A continuación aportam una nova estructura d'aquesta obra que centram en l'educació religiosa que és la temàtica més important, l'educació cultural, social i professional, i una última part que com a miscel ·lània introdueix aspectes diversos, tal com l'educació natural juntament amb altres de caire religiós i moral. També advertim la minsa influència que, posteriorment, va tenir aquesta obra, malgrat fou el primer tractat d'educació que s'escrigué en llengua popular i ser, a la vegada, el primer llibre de lectura que es dedicà als infants. Per últim, es demostra l'actualitat de la pedagogia luliana mitjançant la seva influència en generalitzar, tal com va fer Herbart, el sentit del que és pedagògic, de sistematitzar- ho i estructurar-ho tal com ho varen fer els darrers neokantians de l'escola de Maburg (Gottler, Flitner, Heinz). Al mateix temps, presenta una funcionalitat global i abarcadora de la pedagogia, evidenciant, molts d'anys abans dels il·lustrats, el seu sentit utilitarista i a la vegada naturalista (Rousseau). També es presenta com un manual autoinstructiu i com material pedagògic propi de l'educació no formal. Per últim, trobam també a la Doctrina Pueril aspectes propis de l'aprenentatge mitjançant la natura (Pestalozzi), del personalisme educatiu (Maritain, Stefanini, Mounier), i de l'enfocament sistèmic que Bertalanffy sols descobrí a l'obra de Nicolau de Cusa. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues Text complet PDF (English) PDF (Español) Publicat 2009-06-25 Número Núm. 13 (2009): gener-juny Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.