Més enllà de l’Acadèmia: el compromís social i cívic dels historiadors de l’educació a Espanya Autors/ores Francisca Comas Rubí Universitat de les Illes Balears, GEDHE-IRIE María del Mar del Pozo Andrés Universitat d’Alcalá de Henares DOI: 10.2436/20.3009.01.326 Paraules clau: documentals històrics, historiadors de l'educació, compromís social, història pública de l’educació Resum Els documentals històrics educatius són eines de divulgació dirigides al gran públic, produïdes fora de l’àmbit acadèmic, però amb la possibilitat de comptar amb la participació d’historiadors de l’educació. En el marc d’un projecte recent sobre història pública de l’educació, hem elaborat un inventari de documentals centrats en l’educació i la infància a l’Espanya anterior al franquisme. A partir d’aquest inventari, basat en criteris que detallem en aquest article, hem iniciat diverses línies d’estudi. Una se centra en el paper dels historiadors en aquests productes. Aquest article presenta els primers resultats de la recerca: de 77 documentals catalogats, 37 inclouen la participació d’historiadors acadèmics de l’educació com a testimonis experts. Es proporciona una actualització de l’inventari, acompanyada d’una anàlisi quantitativa i qualitativa de la presència d’aquests historiadors, tots ells vinculats a universitats públiques espanyoles. Finalment, es reflexiona sobre el compromís cívic i social que ha impulsat la seva implicació en la divulgació de la història educativa. Agències de suport Aquest article s’ha elaborat en el marc del projecte «Historia pública de la educación en España (1970-2020). Percepción social, memoria colectiva y construcción de imaginarios sobre los docentes y sus prácticas» finançat per: PID2020-113677GB-I00 / MICIU / AEI / 10.13039/501100011033 i del Programa de Foment de la Recerca i la Innovació de la Universitat de les Illes Balears 2024-2026 per mitjà del GEDHE/IRIE. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Publicat 2025-04-02 Com citar Comas Rubí, F., & del Pozo Andrés, M. del M. (2025). Més enllà de l’Acadèmia: el compromís social i cívic dels historiadors de l’educació a Espanya. Educació I Història: Revista d’Història De l’Educació, (45), 165–195. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/EduH/article/view/154280 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Núm. 45 (2025): gener-juny: Presència pública i compromís social de la història de l'educació. Passat, present i futur Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.