Més enllà de l’Acadèmia: el compromís social i cívic dels historiadors de l’educació a Espanya
Paraules clau:
documentals històrics, historiadors de l'educació, compromís social, història pública de l’educacióResum
Els documentals històrics educatius són eines de divulgació dirigides al gran públic, produïdes fora de l’àmbit acadèmic, però amb la possibilitat de comptar amb la participació d’historiadors de l’educació. En el marc d’un projecte recent sobre història pública de l’educació, hem elaborat un inventari de documentals centrats en l’educació i la infància a l’Espanya anterior al franquisme. A partir d’aquest inventari, basat en criteris que detallem en aquest article, hem iniciat diverses línies d’estudi. Una se centra en el paper dels historiadors en aquests productes. Aquest article presenta els primers resultats de la recerca: de 77 documentals catalogats, 37 inclouen la participació d’historiadors acadèmics de l’educació com a testimonis experts. Es proporciona una actualització de l’inventari, acompanyada d’una anàlisi quantitativa i qualitativa de la presència d’aquests historiadors, tots ells vinculats a universitats públiques espanyoles. Finalment, es reflexiona sobre el compromís cívic i social que ha impulsat la seva implicació en la divulgació de la història educativa.
Descàrregues
Descàrregues
Publicat
Número
Secció
Llicència
- Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.
- Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.