Més enllà de l’Acadèmia: el compromís social i cívic dels historiadors de l’educació a Espanya

Autors/ores

  • Francisca Comas Rubí Universitat de les Illes Balears, GEDHE-IRIE
  • María del Mar del Pozo Andrés Universitat d’Alcalá de Henares

  • DOI: 10.2436/20.3009.01.326

Paraules clau:

documentals històrics, historiadors de l'educació, compromís social, història pública de l’educació

Resum

Els documentals històrics educatius són eines de divulgació dirigides al gran públic, produïdes fora de l’àmbit acadèmic, però amb la possibilitat de comptar amb la participació d’historiadors de l’educació. En el marc d’un projecte recent sobre història pública de l’educació, hem elaborat un inventari de documentals centrats en l’educació i la infància a l’Espanya anterior al franquisme. A partir d’aquest inventari, basat en criteris que detallem en aquest article, hem iniciat diverses línies d’estudi. Una se centra en el paper dels historiadors en aquests productes. Aquest article presenta els primers resultats de la recerca: de 77 documentals catalogats, 37 inclouen la participació d’historiadors acadèmics de l’educació com a testimonis experts. Es proporciona una actualització de l’inventari, acompanyada d’una anàlisi quantitativa i qualitativa de la presència d’aquests historiadors, tots ells vinculats a universitats públiques espanyoles. Finalment, es reflexiona sobre el compromís cívic i social que ha impulsat la seva implicació en la divulgació de la història educativa.

Agències de suport
Aquest article s’ha elaborat en el marc del projecte «Historia pública de la educación en España (1970-2020). Percepción social, memoria colectiva y construcción de imaginarios sobre los docentes y sus prácticas» finançat per: PID2020-113677GB-I00 / MICIU / AEI / 10.13039/501100011033 i del Programa de Foment de la Recerca i la Innovació de la Universitat de les Illes Balears 2024-2026 per mitjà del GEDHE/IRIE.

Descàrregues

Descàrregues

Publicat

2025-04-02