Del paradigma binomial al context generalitzat de mobilització estudiantil a Espanya (1965-1969) Autors/ores Sergio Calvo Romero Universidad de Zaragoza DOI: 10.2436/20.3009.01.334 Resum A l’hora d’apropar-se al prolífic tema del moviment estudiantil antifranquista, emergeix amb claredat i validesa axiomàtica una realitat: fins a la segona meitat dels anys seixanta, Madrid i Barcelona van ser l’epicentre de les accions contestatàries per part dels universitaris. Un cop es va produir l’«explosió demogràfica» i van començar a arribar nous estudiants als campus, amb un perfil socioeconòmic diferent, amb inquietuds i necessitats distintes, es va posar de manifest que les velles estructures acadèmiques suposarien un problema per a la massa estudiantil. Aquest fenomen es va estendre de manera excepcional per tots els districtes universitaris, no n’existeix cap en què no es produís un conat de protesta. El monopoli exercit per ambdues capitals quedaria més que superat, tot iniciant-se una nova etapa de la protesta universitària. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF (Español) Publicat 2025-07-28 Com citar Calvo Romero, S. (2025). Del paradigma binomial al context generalitzat de mobilització estudiantil a Espanya (1965-1969). Educació I Història: Revista d’Història De l’Educació, (46), 93–121. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/EduH/article/view/154181 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Núm. 46 (2025): juliol-desembre: Entre l'ideal i el real: projectes universitaris en clau històrica Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.