Los ideales educativos de los maestros desde una perspectiva histórica y los desafíos del neoliberalismo Autors/ores Eugenio Otero Urtaza Universidad de Santiago de Compostela DOI: 10.2436/20.3009.01.323 Paraules clau: història de l'educació, sistemes educatius, neoliberalisme, capitalisme i educació, educació moral Resum En aquest article es fa un estudi dels ideals educatius que han desenvolupat els mestres i els seus formadors a Espanya usant una metodologia “long view”. S’hi estableix un recorregut des de principis del segle xix fins a l’actualitat. El propòsit que es persegueix és destacar la profunditat temporal dels desacords que actualment hi ha sobre el sistema educatiu. La constatació de la permanència d’aquests desacords en el temps descobreix grans contradiccions ideològiques que es manifesten en la manera com el neoliberalisme s’introdueix a les esquerdes que troba a l’educació pública amb una voluntat privatitzadora, destruint la cultura d’igualtat d’oportunitats que proposava el liberalisme clàssic. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF (Español) Publicat 2025-04-02 Com citar Otero Urtaza, E. (2025). Los ideales educativos de los maestros desde una perspectiva histórica y los desafíos del neoliberalismo. Educació I Història: Revista d’Història De l’Educació, (45), 91–115. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/EduH/article/view/154131 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Núm. 45 (2025): gener-juny: Presència pública i compromís social de la història de l'educació. Passat, present i futur Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.