El projecte d’una universitat radiada a Barcelona a inicis del segle XX Autors/ores Sara González Gómez Universitat de les Illes Balears Avelina Miquel Lara Universitat de les Illes Balears DOI: 10.2436/20.3009.01.331 Paraules clau: universitat, ràdio, educació, història Resum Durant els anys vint i trenta del segle XX, la Universitat de Barcelona va implementar una sèrie de reformes a la recerca de la modernització d’estructures i l’acostament a les necessitats d’una societat en procés de transformació. Una de les innovacions més cridaneres va ser l’intent d’introducció de la radiodifusió com a mitjà educatiu. Un fenomen singular, amb referents europeus i iberoamericans, que arribava gairebé al compàs de la dotació de les primeres llicències per a la creació de les primigènies emissores de ràdio a Espanya. En aquest treball ens centrarem en el rastreig i anàlisi de la informació disponible sobre la coneguda com a universitat radiada de Barcelona, en un intent per reconstruir la seva història. Com a fonts utilitzarem el repositori digital de la Universitat de Barcelona i retalls de premsa de La Vanguardia, El Debate, El Día Gráfico, La Correspondencia de Valencia, Diario de la Marina: periódico oficial del apostadero de La Habana, La Batalla o Nova Iberia, entre altres. Entre les principals conclusions aconseguides, s’albira un clar objectiu de projecció social, perquè la universitat —per mitjà de la cultura i la producció intel·lectual— beneficiï el conjunt de la societat. Un procés de cerca d’una universitat més social, compromesa, amb un servei públic i preocupada per alguna cosa més que per les seves funcions clàssiques i genuïnes. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Publicat 2025-07-28 Com citar González Gómez, S., & Miquel Lara, A. (2025). El projecte d’una universitat radiada a Barcelona a inicis del segle XX. Educació I Història: Revista d’Història De l’Educació, (46), 31–50. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/EduH/article/view/154128 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Núm. 46 (2025): juliol-desembre: Entre l'ideal i el real: projectes universitaris en clau històrica Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.