Subvertir la vida, transformar la societat. Les revoltes juvenils dels anys seixanta als Estats Units i França Autors/ores Jordi Solé Blanch Universitat Oberta de Catalunya https://orcid.org/0000-0003-0917-371X Jordi Garcia Ferrero Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-9669-0485 DOI: 10.2436/20.3009.01.307 Paraules clau: joventut, cultura de masses, moviment estudiantil, generació Beat, hippies, Internacional Situacionista, Maig del 68, moviment social Resum En un projecte de recerca dedicat a l’anàlisi i revisió històrica dels moviments juvenils al llarg del segle XX fins a l’actualitat, la rebel·lió juvenil dels anys seixanta i principis dels setanta té una significació ideològica, política i cultural que no podem passar per alt. Amb el pas del temps, el Maig del 68 ha esdevingut una data icònica, tot i que sovint se l’ha caricaturitzat. En aquest treball posem el focus d’atenció en la caracterització d’aquella revolta als Estats Units i a França. No ens interessa tant presentar un relat descriptiu dels fets, sinó mostrar els corrents subjacents que trobem en el fons d’aquelles protestes, destacant el paper que tindrien grups artístics i culturals com la Beat Generation o la Internacional Situacionista (IS). En ambdós casos, ens fixarem en els elements més subversius a l’hora de connectar la crítica social i política amb la construcció de formes de vida alternatives que expressaven un desig profund de transformació social. Alguns dels moviments socials contemporanis continuen nodrint-se d’aquests corrents crítics i els successos d’aquella època en la mesura que ajuden a conformar una subjectivitat rebel i dissident. Recuperar la memòria d’aquells anys proporciona una temporalitat més àmplia a aquests moviments socials, tant pel que fa al coneixement del passat, com pel que fa a la projecció cap al futur, sovint limitada a consideracions abstractes sobre l’alliberament o l’emancipació. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Publicat 2024-06-26 Número Núm. 43 (2024): gener-juny: D’un jovent per a la guerra a un jovent per a la pau. Moviments Juvenils i Educació (1914-2022). Passat, present i futur Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.