Escoltar el jovent a partir de les seves músiques: desencants, violències i cultura de pau (2008-2020) Autors/ores Raúl Navarro Zárate Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-3608-9620 Raúl Arango Pérez Universitat de Barcelona DOI: 10.2436/20.3009.01.310 Paraules clau: cultures juvenils, música urbana, joventut, pedagogia cultural, moviments juvenils Resum Aquest text s'enfoca a escoltar als joves a través de les seves músiques. Per a això, es planteja l'exploració de poc més d'una dècada que s'inaugura amb la crisi financera de l'any 2008 i que abasta fins a l'experiència del coronavirus l'any 2020. La finalitat és comprendre allò que alguns joves ens diuen del món en el qual vivim i, de manera particular, de la seva experiència del ser jove i viure el juvenil. S'ha optat per treballar en la construcció d'una història del temps present, posant el focus en els processos i les produccions musicals d'una generació de joves que van experimentar amb la música per a narrar una experiència particular: ser jove i viure el juvenil en el marc d'una dècada llarga —2008 al 2020— caracteritzada per la precarització de les condicions laborals i les maneres de vida on l'horitzó de futur, per molts joves, apareix esquerdat. La nostra conclusió apunta que, a través de les nocions del desencant, les violències i la cultura de pau és possible significar les formes particulars que els joves han construït per «ser i estar junts» davant l'individualisme i la precarització planificada del neoliberalisme contemporani. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Publicat 2024-06-26 Número Núm. 43 (2024): gener-juny: D’un jovent per a la guerra a un jovent per a la pau. Moviments Juvenils i Educació (1914-2022). Passat, present i futur Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.