Mémoire, patrimoine et matérialité de l’école: regard sur une approche française de la culture scolaire Autors/ores Marguerite Figeac-Monthus Université de Bourdeaux (France) Paraules clau: escola, cultura material, història de l’educació, historiografia. Resum La memòria i el patrimoni condueixen a un estudi per rastres on les pistes i els suports són múltiples: edificis, llocs, escrits íntims, entrevistes, objectes de tota mena, s’han de creuar amb altres fonts. L’escola té un patrimoni receptiu que canvia amb els temps, com ho demostra l’elecció exclusiva dels llibres de text d’extractes d’autors de la literatura francesa. Al mateix temps, els llocs educatius també produeixen coneixements que es poden qualificar per a l’ocasió escolar, mentre que la relació del professor o alumne amb l’objecte educatiu (llibre de text, bolígraf, tauleta, etc.) és essencial per entendre el funcionament de l’escola però es manté inert si no va acompanyat d’una memòria docent. De fet, hi ha diverses formes de patrimoni: receptiu, transmissiu i fabricat. No existeixen aquests patrimonis avui en dia per ajudar-nos a comprendre les operacions educatives passades?Paraules clau: escola; cultura material; història de l’educació; historiografia. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF (Francès) PDF (French) (English) PDF (Francés) (Español) Número Núm. 38 (2021): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.