Mémoire, patrimoine et matérialité de l’école: regard sur une approche française de la culture scolaire

Autors/ores

  • Marguerite Figeac-Monthus Université de Bourdeaux (France)

Paraules clau:

escola, cultura material, història de l’educació, historiografia.

Resum

La memòria i el patrimoni condueixen a un estudi per rastres on les pistes i els suports són múltiples: edificis, llocs, escrits íntims, entrevistes, objectes de tota mena, s’han de creuar amb altres fonts. L’escola té un patrimoni receptiu que canvia amb els temps, com ho demostra l’elecció exclusiva dels llibres de text d’extractes d’autors de la literatura francesa. Al mateix temps, els llocs educatius també produeixen coneixements que es poden qualificar per a l’ocasió escolar, mentre que la relació del professor o alumne amb l’objecte educatiu (llibre de text, bolígraf, tauleta, etc.) és essencial per entendre el funcionament de l’escola però es manté inert si no va acompanyat d’una memòria docent. De fet, hi ha diverses formes de patrimoni: receptiu, transmissiu i fabricat. No existeixen aquests patrimonis avui en dia per ajudar-nos a comprendre les operacions educatives passades?

Paraules clau: escola; cultura material; història de l’educació; historiografia.

Número

Secció

Tema monogràfic