La educación lenta en perspectiva histórica: conceptualización, desarrollo y concreción en las iniciativas de Madre de día Waldorf en España Autors/ores Patricia Quiroga Uceda Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya) Silvia Sánchez Serrano Universidad Complutense de Madrid (Espanya) Paraules clau: Educació lenta, pedagogia Waldorf, Mare de Dia, Rudolf Steiner, educació infantil. Resum Aquest article aborda el desenvolupament i concreció de l’educació lenta en les iniciatives de Mare de Dia Waldorf. Aquestes iniciatives són una modalitat de «homeschooling» per a l’etapa d’educació infantil en què una professional de l’educació es fa càrrec a casa de 4 o 5 nens i nenes i d’edats que oscil·len entre els quatre mesos als cinc anys. Les Mare de Dia emergeixen com un qüestionament a l’acceleració dels temps pedagògics i proposen com a alternativa una atenció a la infància en sintonia amb els principis de l’educació lenta. En aquest sentit, el primer objectiu d’aquest article consisteix en explorar els vincles teòrics de les Mare de Dia amb l’educació lenta. Posteriorment, s’aborda en perspectiva històrica i teòrica la proposta de la pedagogia Waldorf per a l’educació infantil. Aquesta investigació conclou amb una anàlisi d’alguns aspectes més destacats de les Mares de Dia Waldorf a Espanya com ara el seu recorregut històric, la regulació existent, la formació d’aquestes professionals, les raons que motiven l’elecció d’aquests projectes per part de les famílies, l’estructura d’una jornada, així com els fronts de crítica més destacades cap a aquest tipus d’iniciatives.Paraules Clau: Educació lenta, pedagogia Waldorf, Mare de Dia, Rudolf Steiner, educació infantil. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Patricia Quiroga Uceda, Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya) Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 34 (2019): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.