Els Boy-Scouts a Espanya (1913-1915): desconfiances i divisions a l’episcopat espanyol Autors/ores Pere Fullana Puigserver Universitat de les Illes Balears Paraules clau: Exploradores de España, catolicisme, educació, escola neutra, regeneracionisme. Resum Presentem una documentació relacionada amb els orígens de l’escoltisme a Espanya, concretament un expedient de la Nunciatura Apostòlica de Madrid, durant la gestió de monsenyor Francesco Ragonesi (1913-1921). La documentació ha estat localitzada a l’Arxiu Secret Vaticà. El sumari consta de vuit unitats documentals enviades a la Nunciatura: tres cartes –una del bisbe de Ciudad Rodrigo i dues dels arquebisbes de Granada i de Valladolid–; una minuta –esborranys de contestació a l’arquebisbe de Granada– del nunci apostòlic; tres documents de Teodoro Iradier, comissari general dels Exploradores de España; i, finalment, una tramesa de Francisco García Molinas amb el programa de l’Assemblea Nacional de 1914. L’expedient de la Nunciatura Apostòlica de Madrid es completa amb 14 retalls de premsa periòdica. La controvèrsia va ser conseqüència de la desconfiança d’alguns bisbes relativa a la línia pedagògica dels Exploradors en una conjuntura en la qual la jerarquia eclesiàstica espanyola es manifestava partidària del confessionalisme en les obres socials i educatives. L’escoltisme era acusat de krausista i regeneracionista, és a dir, de fer part de la xarxa d’escoles neutres a Espanya, l’equivalent a les laiques a França. El debat no es plantejà de manera pública fins a l’Assemblea Nacional dels Exploradors de 1915.Paraules clau: Exploradores de España, catolicisme, educació, escola neutra, regeneracionisme. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 34 (2019): juliol-desembre Secció Documents Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.