Antonia Suau Mercadal (1908-2004), catedrática de Lengua y literatura de enseñanza media: modelo para la formación del futuro profesorado de secundaria
Paraules clau:
formació del professorat d’educació secundària, Institut-Escola de Madrid, Institut per a Obrers de València, ensenyament de la Llengua i Literatura Espanyoles.Resum
En aquest treball destaquem la sòlida formació pedagògica i didàctica adquirida per Antonia Suau Mercadal (1908-2004), una de les primeres catedràtiques de Llengua i Literatura de segon ensenyament d’Espanya. Aquesta professora mallorquina va ser «aspirant al magisteri secundari» a l’Institut-Escola de Madrid, va participar en activitats d’actualització científica i de col·laboració en investigacions relacionades amb el seu camp disciplinar al Centre d’Estudis Històrics, la qual cosa li va permetre millorar la seva formació inicial i conèixer els últims avenços en el camp de la filologia. Així mateix, va participar en els cursets de selecció i perfeccionament celebrats el 1933 per ser professora encarregada de curs, i va formar part de l’experiència innovadora que va ser l’Institut per a Obrers de València durant els anys finals de la Segona República. El 1943, mitjançant oposició lliure, va tornar a ser nomenada catedràtica de Llengua i Literatura de batxillerat. En aquells anys foscos, els professors que van optar per romandre a casa nostra van haver de sotmetre’s a les directrius del nou règim –o quedar al marge–, sense possibilitat d’aplicar l’experiència acumulada en centres educatius tan avançats i innovadors, i aprendre a sobreviure. Tot i això, en el seu treball com a docent, desenvolupat fins a 1978, va ser una professora molt destacada i estimada pels seus alumnes.
Paraules clau: formació del professorat d’educació secundària, Institut-Escola de Madrid, Institut per a Obrers de València, ensenyament de la Llengua i Literatura Espanyoles.
Descàrregues
Descàrregues
Número
Secció
Llicència
- Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.
- Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.