Film as a source for historical enquiry in education. Research methods and a case study: film adaptations of Pinocchio and their reception in Italy Autors/ores Simonetta Polenghi Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano (Itàlia) Paraules clau: història de l’educació, metodologies d’investigació, literatura infantil, història del cinema i de la televisió, Pinotxo. Resum L’article té la finalitat d’indagar quin tipus d’investigació es pot dur a terme per fer servir les pel·lícules en l’àmbit historicoeducatiu. En la primera part es proporcionen dades per a una anàlisi quantitativa i qualitativa de les fonts fílmiques, subratllant la importància del tema de la recepció i de l’embolcall emotiu de l’audiència. Després s’investiga el cas de la transposició fílmica d’un clàssic de la literatura infantil, Les aventures de Pinotxo, examinant l’adherència i la distància de quatre obres pel que fa a la novel·la: Disney (1940), Comencini (1972), Benigni (2002) i Sironi (2009). La primera i la tercera van néixer com a pel·lícules per al cinema, la segona i la quarta són sèries de televisió transmeses per la primera cadena nacional italiana. L’anàlisi evidencia la discràsia entre els judicis de la crítica i l’èxit de públic. Es proposen, després, com a documents les ressenyes dels espectadors a la web per provar la importància del’embolcall emotiu de l’audiència infantil.Paraules clau: història de l’educació, metodologies d’investigació, literatura infantil, història del cinema i de la televisió, Pinotxo. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Simonetta Polenghi, Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano (Itàlia) Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 31 (2018): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.