Film as a source for historical enquiry in education. Research methods and a case study: film adaptations of Pinocchio and their reception in Italy
Paraules clau:
història de l’educació, metodologies d’investigació, literatura infantil, història del cinema i de la televisió, Pinotxo.Resum
L’article té la finalitat d’indagar quin tipus d’investigació es pot dur a terme per fer servir les pel·lícules en l’àmbit historicoeducatiu. En la primera part es proporcionen dades per a una anàlisi quantitativa i qualitativa de les fonts fílmiques, subratllant la importància del tema de la recepció i de l’embolcall emotiu de l’audiència. Després s’investiga el cas de la transposició fílmica d’un clàssic de la literatura infantil, Les aventures de Pinotxo, examinant l’adherència i la distància de quatre obres pel que fa a la novel·la: Disney (1940), Comencini (1972), Benigni (2002) i Sironi (2009). La primera i la tercera van néixer com a pel·lícules per al cinema, la segona i la quarta són sèries de televisió transmeses per la primera cadena nacional italiana. L’anàlisi evidencia la discràsia entre els judicis de la crítica i l’èxit de públic. Es proposen, després, com a documents les ressenyes dels espectadors a la web per provar la importància de
l’embolcall emotiu de l’audiència infantil.
Paraules clau: història de l’educació, metodologies d’investigació, literatura infantil, història del cinema i de la televisió, Pinotxo.
Descàrregues
Descàrregues
Número
Secció
Llicència
- Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.
- Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.