La imagen de la escuela en la primera etapa del cine español del franquismo: autarquía, patriotismo y nacionalcatolicismo (1939-1950)
Paraules clau:
història de l’educació, cinema espanyol, franquisme, imatge de l’escola.Resum
Les pel·lícules emmarcades en el context de l’aula són una font important per a l’estudi de la història de l’educació, per la seva capacitat per reflectir –de manera fidel o idealitzada–, el període al qual pertanyen. En aquest sentit, el cinema espanyol produït durant els primers anys del règim franquista (1939-1950) permet conèixer com era la indústria fílmica del moment, però també com era la societat i com el règim pretenia que fos. Autarquia, patriotisme, anticomunisme, falangisme i nacionalcatolicisme determinaren la producció cinematogràfica d’aquesta primera etapa i així es manifesta en pel·lícules ambientades en entorns educatius. Aquest treball pretén valorar una part important del patrimoni cinematogràfic espanyol i explorar les particularitats del tipus d’educació present en les primeres pel·lícules de la dictadura franquista. Per fer-ho, són analitzades ¡A mí no me mire usted! (1941), Forja de almas (1943) i Pequeñeces (1950), pertanyents a diversos gèneres i centrades en diferents estrats socials. Des d’aquestes consideracions, aquest treball pretén reflexionar sobre la imatge de l’escola franquista mitjançant l’anàlisi d’algunes de les pel·lícules més representatives d’aquest període.
Paraules clau: història de l’educació, cinema espanyol, franquisme, imatge de l’escola.
Descàrregues
Descàrregues
Número
Secció
Llicència
- Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.
- Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.