Influència i recepció de Freinet a España. Mapa del laberint historiogràfic i possibles vies de fuga (1979-2016) Autors/ores José Luis Hernández Huerta Universidad de Valladolid (Espanya) Paraules clau: Freinet, Espanya, historiografia, Segona República, transició a la democràcia. Resum La influència i recepció del pensament educatiu i les innovacions escolars de Célestin Freinet a Espanya és un camp de recerca que ha estat desenvolupat des de fa una mica més de tres dècades i mitja. A la fi de la dècada de 1970, quan el moviment freinetià espanyol tornava a adquirir protagonisme en el panorama dels moviments de renovació pedagògica (MRP), va aparèixer la primera publicació científica sobre la seva primera època, durant els anys vint i trenta del segle passat. Des de llavors s’han produït una mica més d’un centenar de publicacions científiques, encara que de gènere, solidesa i profunditat diversos. El resultat és un laberint historiogràfic els múltiples camins del qual van descobrint vies de fugida reeixides, portes cegues i, de vegades, entrades falses que condueixen a senders ja transitats. L’objectiu d’aquest estudi és presentar una panoràmica de la trajectòria de la historiografia sobre la presència de les idees i les pràctiques freinetianes a Espanya durant la Segona República, la Guerra Civil i la transició a la democràcia, fer un balanç crític de l’estat de la qüestió, oferir algunes possibles vies de fugida del laberint historiogràfic i presentar un ampli repertori bibliogràfic especialitzat, útil per emprendre ulteriors indagacions. Aquest estudi, a més, posa de manifest que el freinetisme espanyol segueix sent un terreny d’exploració que reclama l’atenció de la comunitat científica, ateses les àmplies possibilitats que ofereix; així mateix, es considera que cal modificar determinades perspectives d’anàlisi i emfatitzar-ne d’altres que, en més o menys grau, ja són presents a les investigacions.Paraules clau: Freinet, Espanya; historiografia; Segona República; transició a la democràcia. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 29 (2017): gener-juny Secció Ressenyes crítiques i bibliografia Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.