La recepció de la filosofia de l’educació de Giovanni Gentile: del neoidealisme al neoespiritualisme Autors/ores Jordi Garcia Farrero Universitat de Barcelona (Espanya) Isabel Vilafranca Manguán Universitat de Barcelona (Espanya) Conrad Vilanou Torrano Universitat de Barcelona (Espanya) Paraules clau: filosofia de l’educació, història de l’educació, neoidealisme, Giovanni Gentile, feixisme, franquisme, neoespiritualisme, M. F. Sciacca. Resum En aquest article es duu a terme una aproximació a la recepció de la filosofia de l’educació de Giovanni Gentile (1875-1944), un dels pensadors més importants del corrent neoidealista que l’any 1922 va formar part del primer gabinet de Mussolini com a ministre d’Instrucció Pública, des d’on va endegar una reforma educativa de caràcter humanista, conservadora i elitista, que va merèixer l’atenció dels nostres educadors. En aquest sentit, i després d’unes notes introductòries sobre el Risorgimento, es presenta el combat que el neoidealisme va mantenir contra el positivisme i el liberalisme, en uns moments de profunda crisi en la cultura europea. A continuació, es revisa l’alternativa que va representar el monisme neoidealista, que redueix la pedagogia a una disciplina estrictament filosòfica, a l’esquema pedagògic herbartià, que com és sabut separa l’educació en dues grans esferes, la psicològica i l’ètica. Finalment, es detallen alguns aspectes de l’herència de Gentile dins del franquisme i, sobretot, es planteja la seva incidència sobre el neoespiritualisme (amb autors com ara Michele Federico Sciacca), vist com un fruit tardà del neoidealisme. Si després de 1945 el neoidealisme va perdre adeptes, a partir del maig del 68 el neoespiritualisme va començar a retrocedir, justament quan s’anunciava la mort de la Pedagogia o, el que és el mateix, la mort de la Pedagogia filosòfica que –per alguns– equival a pedagogia dogmàtica o pedagogia metafísica.Paraules clau: filosofia de l’educació, història de l’educació, neoidealisme, Giovanni Gentile, feixisme, franquisme, neoespiritualisme, M. F. Sciacca. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografies de l'autor/a Jordi Garcia Farrero, Universitat de Barcelona (Espanya) Conrad Vilanou Torrano, Universitat de Barcelona (Espanya) Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 27 (2016): gener-juny Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.