Els Moviments de Renovació Pedagògica: construint la democràcia des de les aules Autors/ores Àngels Martínez Bonafé Federació de Moviments de Renovació Pedagògica del País Valencià (Espanya) Paraules clau: democràcia, formació del professorat, transició, renovació pedagògica, moviment social, moviments de renovació pedagògica, autoorganització. Resum Aquest article parla de les accions i el discurs del professorat autoorganitzat en la Confederació de Moviments de Renovació Pedagògica, des dels darrers anys de la dictadura a l’Estat espanyol. Presenta diverses estratègies de renovació pedagògica vinculades al compromís amb la democratització real de la vida social en l’ensenyament: primerament, en el treball de desarticular el franquisme a les escoles, instituts i universitats; des de 1982, en els conflictes i negociacions amb la socialdemocràcia per al desplegament de nous currículums i models de formació del professorat i, després, en la resistència enfront de l’atac econòmic i ideològic del neoliberalisme. En l’anàlisi d’aquest procés, hem de considerar també les aliances o els obstacles que aquests col·lectius han trobat en la relació amb altres moviments socials, organitzacions o institucions polítiques. Les fonts d’informació principals han estat els documents editats en campanyes, congressos, materials didàctics, comunicats públics, etc., pels col·lectius de MRP de diferents territoris i per la Confederació Estatal de Moviments de Renovació Pedagògica.Paraules clau: democràcia, formació del professorat, transició, renovació pedagògica, moviment social, moviments de renovació pedagògica, autoorganització. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Àngels Martínez Bonafé, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica del País Valencià (Espanya) Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 27 (2016): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.