Referents per a una nova escola democràtica. La influència de la pedagogia italiana en els col·lectius de mestres durant la transició política a Catalunya i a Espanya
Paraules clau:
transició política, renovació pedagògica, pedagogia italiana, educació infantil, política educativa, formació de mestres.Resum
El trànsit del franquisme cap a un règim democràtic va suposar la mobilització d’amplis sectors educatius a la recerca de referents per a una escola que pogués deixar enrere les imposicions i misèries d’una educació mediocre i autoritària. A més de la recuperació de la pedagogia activa de l’època de la República espanyola i de les experiències de resistència que es van produir en escoles públiques i privades durant la dictadura, hi va haver grups de mestres i entitats cíviques que varen estar atents i van incorporar propostes pedagògiques d’altres contextos que es veien idònies per a la construcció d’una nova educació pública. A l’article s’analitzen les connexions existents durant el període de transició política (dècades de 1970 i 1980) dels moviments renovadors de l’educació a Espanya i, singularment a Catalunya, amb les experiències pedagògiques, especialment en l’àmbit de l’educació infantil (scuole dell’infanzia), de municipis i ciutats italians.
Paraules clau: transició política, renovació pedagògica, pedagogia italiana, educació infantil, política educativa, formació de mestres.
Descàrregues
Descàrregues
Número
Secció
Llicència
- Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.
- Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.